Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Jari-Matti Latvala palasi parisuhdekriisin ja veropiinan jälkeen lapsuusmaisemiinsa Tuuriin – "Perhe on kasassa, mikä on tärkeimpiä asioita elämässä"

    Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala asettui reilu vuosi sitten kotiseudulleen Etelä-Pohjanmaalle. Rallimies on selvinnyt pahimmasta julkisuusmyllystä.
    Latvalan ensimmäinen kausi Toyotan tallipäällikkönä päättyi jättipottiin vuonna 2021. Sébastien Ogier voitti kuljettajien maailmanmestaruuden ja Toyota saavutti valmistajien MM-tittelin."Olen pystynyt voittamaan merkkimestaruuden sekä kuljettajana että tallipäällikkönä. Annan sille ison arvon."
    Latvalan ensimmäinen kausi Toyotan tallipäällikkönä päättyi jättipottiin vuonna 2021. Sébastien Ogier voitti kuljettajien maailmanmestaruuden ja Toyota saavutti valmistajien MM-tittelin."Olen pystynyt voittamaan merkkimestaruuden sekä kuljettajana että tallipäällikkönä. Annan sille ison arvon." Kuva: Petteri Kivimäki
    Rallimuseon autokokoelmaan kuuluvat Latvalan menopelien lisäksi esimerkiksi Juha Kankkusen ja Didier Auriolin vanhat WRC-tykit. Museossa vierailee vuosittain noin 2 000 ihmistä. Lukuun eivät sisälly alle 12-vuotiaat lapset.
    Rallimuseon autokokoelmaan kuuluvat Latvalan menopelien lisäksi esimerkiksi Juha Kankkusen ja Didier Auriolin vanhat WRC-tykit. Museossa vierailee vuosittain noin 2 000 ihmistä. Lukuun eivät sisälly alle 12-vuotiaat lapset. Kuva: Petteri Kivimäki

    Jari-Matti Latvala viilettää polkupyörällään Tuurin rallimuseoonsa. Toyotan rallitiimin tallipäällikkö muutti Monacosta lapsuusmaisemiinsa Etelä-Pohjanmaalle Alavudelle reilu vuosi sitten.

    Latvalan rallimuseo, viralliselta nimeltään JM-Rally Parc Fermé sijaitsee kivenheiton päässä Vesa Keskisen kuuluisasta kyläkaupasta.

    Tallipäällikön äiti Helena Latvala on saapunut paikalle keittämään kahvia, koska museo on avoinna vain kesäisin. Talvisin ralliautoja pääsee ihastelemaan tilauksesta.

    "Minä keksin alun perin idean rallimuseon perustamisesta ja Jari-Matti innostui heti", Helena Latvala kertoo.

    Autokokoelmaan kuuluvat Latvalan menopelien lisäksi esimerkiksi Juha Kankkusen ja Didier Auriolin vanhat WRC-tykit. Museossa vierailee vuosittain noin 2 000 ihmistä. Lukuun eivät sisälly alle 12-vuotiaat lapset, jotka pääsevät sisälle ilmaiseksi.

    "Aika usein emännät menevät Keskiselle kauppaan ja isännät tulevat museolle ihmettelemään ralliautoja. Koko ajan pitää keksiä uutta. Tänään lähden esimerkiksi hakemaan Jyväskylästä uutta autoa museolle", Jari-Matti Latvala sanoo.

    Ryhmät voivat vuokrata yläkerran edustustiloja, ja myös yöpyminen onnistuu muutamassa huoneessa.

    Samoissa tiloissa Tuurissa on Latvalan yritys JML Sports Oy, jossa rakennetaan vanhoja ralliautoja ja niihin osia. Historiallisten rallien suosio on kasvussa ja tilauksia kilpa-autoista tulee ympäri maailmaa.

    Latvala ajaa itsekin harrastusmielessä Historic-luokan kisoja Toyota Celicalla. Kartanlukijana hänellä on Toyotan WRC-tallin nykyinen testikuljettaja Juho Hänninen.

    Parisuhdekriisi ajoi myös Jari-Matti Latvalan perheen kahteen leiriin, mutta nyt välit ovat kunnossa. "Perhe on kasassa, mikä on tärkeimpiä asioita elämässä", hän sanoo. Äiti Helena Latvala kehottaakin vieressä Jari-Mattia syömään ennen Jyväskylän ajomatkaa.
    Parisuhdekriisi ajoi myös Jari-Matti Latvalan perheen kahteen leiriin, mutta nyt välit ovat kunnossa. "Perhe on kasassa, mikä on tärkeimpiä asioita elämässä", hän sanoo. Äiti Helena Latvala kehottaakin vieressä Jari-Mattia syömään ennen Jyväskylän ajomatkaa. Kuva: Petteri Kivimäki

    Latvalan ensimmäinen kausi Toyotan johdossa päättyi jättipottiin vuonna 2021. Sébastien Ogier voitti kuljettajien maailmanmestaruuden ja Toyota saavutti valmistajien MM-tittelin.

    "Olen pystynyt voittamaan merkkimestaruuden sekä kuljettajana että tallipäällikkönä. Annan sille ison arvon."

    Sébastien Loeb ja Ogier ovat hallinneet rallin MM-sarjaa vuodesta 2004. Vain virolainen Ott Tänak pystyi murtamaan ranskalaisten kultasuoran 2019.

    Ogier ei aja tänä vuonna täyttä kautta rallin MM-sarjassa. Tämä avaa Latvalan mukaan muille kuljettajille mahdollisuuden.

    "Siitä on jo 20 vuotta, kun Suomeen tuli viimeksi rallin maailmanmestaruus. En halua luoda paineita Toyotan Kalle Rovanperälle. Hänen pitää harjoitella vielä tämä vuosi. Mestaruudesta taisteleminen on realismia vuonna 2023."

    Latvala sai ajourallaan välillä tiukkaa palautetta tallinsa johdolta. Kritiikki meni pään sisälle, hän rupesi varomaan virheitä ja taso laski. Tallipäällikkönä hän pyrkii siihen, että kuljettajat menevät rennolla fiiliksellä autoon.

    "Yritän toimia tallipäällikkönä, kuten olisin halunnut itseäni kohdeltavan kuljettajana. En usko huutamiseen johtamisessa. Palaute on pystyttävä sanomaan asiallisesti."

    Rallimuseo, viralliselta nimeltään JM-Rally Parc Fermé sijaitsee kivenheiton päässä Vesa Keskisen kuuluisasta kyläkaupasta. Samoissa tiloissa Alavuden Tuurissa on Latvalan yritys JML Sports Oy, jossa rakennetaan vanhoja ralliautoja ja niihin osia.
    Rallimuseo, viralliselta nimeltään JM-Rally Parc Fermé sijaitsee kivenheiton päässä Vesa Keskisen kuuluisasta kyläkaupasta. Samoissa tiloissa Alavuden Tuurissa on Latvalan yritys JML Sports Oy, jossa rakennetaan vanhoja ralliautoja ja niihin osia. Kuva: Petteri Kivimäki

    Tuurilaista harmittaa edelleen vähän se, että henkilökohtainen maailmanmestaruus jäi saavuttamatta.

    "Minun olisi pitänyt lyödä kaikki paukut mestaruuden voittamiseen. Ajourallani rakensin esimerkiksi samaan aikaan museota ja yrityksen työtiloja."

    Jari-Matti Latvala sai jo varhain autourheilukärpäsen pureman, sillä isä Jari Latvala on myös intohimoinen rallimies.

    "Minusta on kuva jo kolmevuotiaana, kun yritän korjata hallissa isän ralliautoa. Jyväskylän suurajoihin pääsin ensimmäisen kerran seitsemän vanhana kummisedän matkassa, kun isä-Jari ajoi rallia. Opettajatkin vähän kyllästyivät, kun kaikki piirustukseni ala-asteella kertoivat rallista."

    Omasta mielestään Latvala oli ehkä liiankin suuri ralli-fani, mikä lisäsi paineita kuljettajana. Ranskalaiset kilpakumppanit tulivat rallin pariin muista ympyröistä. Sébastien Loeb on entinen telinevoimistelija ja kaimansa Ogier on harrastanut alppihiihtoa.

    "Ajattelin pitkään, että saisin ihmisiltä arvostuksen, kun voittaisin maailmanmestaruuden. Kiitos kuuluu henkiselle valmentajalleni Niilo Konttiselle. Hän sai ymmärtämään, että maailmanmestaruus ei muuta minua ihmisenä."

    Toyotan avauskaudella 2017 Latvalalla olikin kaikki henkiset edellytykset MM-kullan voittamiseen, mutta unelma kaatui auton teknisiin ongelmiin.

    Nykyään alavutelainen osaa jo arvostaa ammattilaisuraansa, jonka saavutuksiin kuuluvat esimerkiksi kolme MM-hopeaa ja kaksi MM-pronssia.

    Yksittäisistä kisoista hän nostaa kovimmaksi onnistumiseksi Suomen MM-rallin voiton 2014. Jarrusatulan hajoamisesta huolimatta Latvala pystyi kukistamaan tiukan taistelun jälkeen Sébastien Ogierin.

    Latvalan suvun ralliperinteiden jatkaja saattaa olla Jari-Matin 12-vuotias siskontyttö Tiia-Maria. Hän on kertonut enolle haluavansa rallikuskiksi.
    Latvalan suvun ralliperinteiden jatkaja saattaa olla Jari-Matin 12-vuotias siskontyttö Tiia-Maria. Hän on kertonut enolle haluavansa rallikuskiksi. Kuva: Petteri Kivimäki

    Vuosi 2019 oli Latvalan elämän vaikein. Ralliura loppui, parisuhde päättyi eroon, verottaja oli kimpussa ja lehtien lööpit kirkuivat.

    "Onneksi olen periksiantamaton luonne. Kyllä asiat järjestyvät asteittain. Pitää vain jaksaa katsoa tulevaisuuteen."

    Veropiina alkoi, kun verottaja kiinnostui Latvalan asumisesta. Monacossa asunut rallikuski sai lain mukaan viettää Suomessa 180 päivää vuodessa.

    Verottajan tulkinta matkapäivistä oli erilainen kuin Latvalalla. Verottaja tulkitsee, että minuutinkin viettäminen Suomessa on Suomi-päivä, vaikka Jari-Matti ei ollut maassa yötä. Verokiista koskee enää vain kolmea vuotta.

    "Kävin Suomessa usein, koska treenasin auton ajamista, opettelin mekaanikon taitoja ja minulla on täällä yritystoimintaa. Verottaja rankaisi minua siitä, että investoin Suomeen. Koin tämän epäoikeudenmukaisena."

    Parisuhdekriisi ajoi myös Latvalan perheen kahteen leiriin, mutta nyt välit ovat kunnossa. "Perhe on kasassa, mikä on tärkeimpiä asioita elämässä."

    Äiti Helena Latvala kehottaakin vieressä Jari-Mattia syömään ennen Jyväskylän ajomatkaa.

    Isä Jari Latvala toteutti pitkäaikaisen haaveensa ja osti 2014 maatilan Tuurista. Vanhan kartanon remontoimisessa oli valtava työ.

    "Presidentti Mauno Koivisto vieraili 1982 tilalla käydessään Alavudella. Samoihin aikoihin maatila valittiin Apu-lehdessä kymmenen hienoimman suomalaisen kartanon joukkoon."

    Maanviljelys on enemmän isän kuin pojan juttu. Jari-Matti Latvala harjoittelee kyllä jatkuvasti tilan peltojen välissä kulkevalla rallipätkällä. Haaveissa on vielä ainakin yhden MM-rallin ajaminen.

    Latvalan suvun ralliperinteiden jatkaja saattaa olla Jari-Matin 12-vuotias siskontyttö Tiia-Maria. Hän on kertonut enolle haluavansa rallikuskiksi.

    Lue lisää: Rallimuseo vie mennessään ja 70-luvun kokoelma sykähdyttää

    Rallin maailmanmestari Hannu Mikkola on kuollut – "Hän oli legenda, oikea herrasmies ja todellinen Mestari"

    Vasta 17-vuotiaan rallikuskin ura etenee raketin tavoin: "Vauhdin oikea annostelu paikoin huonokuntoisilla teillä on yksi Neste Rallin avainseikoista"

    ”Sora on soraa, mutta se ei ole samanlaista joka paikassa", rallitesti on suomalainen vientituote

    "Maalaispojat pääsevät helposti tekemisiin koneiden kanssa", juuret maaseudulla voivat edesauttaa menestystä rallikilpailuissa

    Jari-Matti Latvala

    • Rallin MM-sarjassa kilpailevan Toyotan tallipäällikkö. Syntynyt Töysässä vuonna 1985. Töysä kuuluu nykyään Alavuteen.
    • Koulutukseltaan ylioppilas. Ensimmäinen MM-ralli vuonna 2002 Isossa-Britanniassa. Nuorin MM-osakilpailuvoittaja vuonna 2008.
    • Ajanut MM-ralleja eniten maailmassa, 209 kilpailua. Rallin MM-sarjan hopeaa vuosina 2010, 2014 ja 2015. Rallin MM-sarjan pronssia vuosina 2012 ja 2013.
    • Tallit ammattilaisvuosina: Ford (M-Sport) 2008–2012, Volkswagen Motorsport 2013–2016 ja Toyota Gazoo Racing 2017–2019. Yhteensä 18 osakilpailuvoittoa rallin MM-sarjassa. 67 palkintokorokesijoitusta rallin MM-sarjassa.
    • Perheeseen kuuluvat äiti Helena Latvala, isä Jari Latvala, sisko Mari Latvala ja siskontytär Tiia-Maria. Asuu Alavuden Tuurissa, jossa Latvalalla on oma yritys JML-Sports Oy ja rallimuseo. JML-Sports rakentaa vanhoja ralliautoja ja osia niihin.
    • Lähteenä käytetty: Riikka Smolander-Slotte, Jari-Matti Latvala –Elämän erikoiskoe, Otava 2020, 256 sivua.