
Enää ei riitä, että autoilija noudattaa itse liikennesääntöjä – uusi laki vaatii enemmän
Poliisin mukaan uusi ennakointivaatimus ei ole aiheuttanut tulkintaongelmia.
Uuden tieliikennelain mukaan autoilijan on osattava ennakoida toisten tienkäyttäjien toiminta vahingon välttämiseksi. Kuva: Jarkko SirkiäUuden tieliikennelain mukaan autoilijan on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toiminta vahingon välttämiseksi. Äärimmilleen tulkittuna kyseinen pykälä syyllistää autoilijan kaikista vahingoista.
Tieliikennelain mukaan tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta. Samalla tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toiminta vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaiseksi.
Esimerkiksi Autoliitto pitää kyseistä pykälää ongelmallisena ja huonosta lain valmistelusta kertovana.
Tuon pykälän perusteella autoilijalle ei riitä liikennesääntöjen noudattaminen. Sen lisäksi häneltä vaaditaan myös toisten, mahdollisesti täysin arvaamattoman toiminnan ennakointia.
Vanha tieliikennelaki lähti siitä, että tienkäyttäjät voivat luottaa, että myös muut noudattavat liikennesääntöjä. Se on edelleen sujuvan liikenteen edellytys.
Uuden lain kirjaimellisen tulkinnan mukaan kuljettajan pitäisi ottaa huomioon, että toinen tienkäyttäjä ei välttämättä noudata esimerkiksi väistämissääntöjä. Kumpi on silloin syyllinen onnettomuuteen, vai ovatko kummatkin lain edessä syyllisiä?
Autoliiton mukaan sääntöjä noudattamattoman tienkäyttäjän toiminnan ennakointi on vaikeaa tai mahdotonta. Kuva: Jarkko SirkiäKoska lopullisia tulkintoja asiasta ei vielä ole, ennen pitkää oikeuslaitos pääsee setvimään, miten pitkälle toisen ennalta-arvaamatonta toimintaa tienkäyttäjän pitää ennakoida.
Autoliiton tiedottajan Jukka Tolvasen tiedossa ei ole, että uuden lain tulkintaa olisi vielä haettu oikeudesta.
”Ennakointivaatimus ei kaada vastuuta automaattisesti autoilijan kannettavaksi, vaan jokaisella tienkäyttäjällä on vastuu turvallisuudesta. Siksi en näe, että autoilijoiden pitäisi olla tästä erityisen huolissaan”, selittää komisario Pasi Tuominen.
Tuominen muistuttaa, että edellisessäkin tieliikennelaissa autoilijalta edellytettiin olosuhteiden vaatimaa huolellisuutta. Uuden lain ennakointivaatimus on vastaava periaatevaatimus.
Tuomisen mukaan poliisin sisällä asiasta ei ole käyty edes keskustelua. Käytännössä tieliikennelain riittävän selkeyden puolesta puhuu, että liikennejuttuja viedään hyvin vähän oikeuden ratkaistavaksi.
Oikeudessa auton kuljettaja on yleensä vapautettu syytteistä, jos hänellä ei ole ollut mitään mahdollisuutta nähdä toista osapuolta. Aivan yksiselitteinen tuo käytäntö ei kuitenkaan ole ollut.
Korkein oikeus on vanhan lain aikanakin todennut kuorma-autonkuljettajan syylliseksi, vaikka hänellä ei ollut mahdollista nähdä auton alle kääntyvää pyöräilijää.
Syyttäjä halusi rangaistuksen myös vuonna 2017 Raaseporissa tapahtuneen tasoristeysturman varusmieskuskille, vaikka hänelle ei ollut mahdollisuutta nähdä lähestyvää junaa. Hän vapautui lopulta syytteistä hovioikeuden päätöksellä, johon korkein oikeus ei antanut valituslupaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









