Tieliikennelaki muuttui toissa vuonna – talvirengaspakko alkaa jo marraskuussa, mutta riippuu kelistä
Talvirengaskausi kestää nyt kaksi kuukautta pidempään, mutta renkaita ei ole pakko vaihtaa ollenkaan, jollei liukkaita kelejä tule.
Kesärenkailla ajamisesta voi marraskuun alusta alkaen napsahtaa liikennevirhemaksu, jos keli edellyttäisi talvirenkaita. Kuva: Sanne KatainenTalvirenkaiden vaihtoa koskeva laki muuttui vuonna 2020. Aiemmin talvirengasaika oli joulukuun alusta helmikuun loppuun, nyt marraskuun alusta maaliskuun loppuun.
”Vanhan lakiin verrattunahan talvirengaskausi piteni kuukaudella molemmista päistä, mikä lisää turvallisuutta. Toisaalta laki kuitenkin mahdollistaa myös sen, että jos lunta tai muuten liukasta ei ole, renkaita ei ole pakko vaihtaa Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen sanoo.
Jos keli edellyttää talvirenkaita, on ne nykyisin oltava alla jo marraskuun alusta ja maaliskuun loppuun saakka. Tänä aikana myös nastarenkaiden käyttö on sallittua kelistä riippumatta.
”Tietenkin kuljettaja vastaa siitä, että pysyy tiellä. Jos on keliin sopimattomat renkaat alla jo ennen talvirengasaikaa, onhan sekin jo laiminlyönti”, Valtonen sanoo.
Liikennevirhemaksun ilman talvirenkaita ajamisesta voi saada vain marraskuun ja maaliskuun välillä.
Nastattomilla talvirenkailla, eli kitkarenkailla saa edelleen ajaa vaikka ympäri vuoden. Kitkarenkaiden vaihtaminen heti säiden huonontuessa voikin olla paras ratkaisu niiile, jotka kitkarenkailla pärjäävät.
”Hyväkuntoiset kitkarenkaat ovat kyllä sadekeleilläkin parempi vaihtoehto kuin kuluneet kesärenkaat. Kun talvirenkaita edellyttävät kelit sitten lopulta yllättävät, niin talvirenkaat ovat alla jo valmiiksi.”
Yhteiskunnan, ja erityisesti kaupunkien toive on jo pitkään ollut se, että teitä kuluttavien ja haitallista katupölyä aiheuttavien nastarenkaiden käytöä vähennettäisiin.
”Siihen tietysti kuuluu myös se, että niitä käytetään vain silloin, kun niitä todella tarvitaan", Valtonen sanoo.
Pohjoisemmassa Suomessa ja maaseudulla nastarenkaat ovat kuitenkin usein edelleen paras valinta.
”Liukkaalla, tasaisella jäällä nasta on ehdottomasti parempi. Kysymys on sitten siitä, kuinka paljon tällaisia olosuhteita oikeasti on. Siinä ollaan ihan eri tilanteessa ollaanko Etelä-Suomessa kaupungissa vai maaseudulla pikkuteiden varrella.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







