Vain yksi muumimuki on ollut tuotannossa 26 vuotta – valmistajalla ei ole päätösvaltaa mukien kuva-aiheisiin
Ensimmäiset yhtä hahmoa esittelevät mukit eivät saaneet muumien tekijänoikeuksien valvojalta hyväksyntää.
Muumien filosofia siivittää mukien suosiota. Kuvitusten valinta on tarkkaa puuhaa. Kuva: Jarkko SirkiäAamukahvi kotona Muumipeikko-mukista, päiväkahvi työpaikalle viedystä Myy-mukista ja iltapäiväkahvi ystävän luona Haisuli-mukista. Kun suomalainen juo kahvia, astiana on melkoisella todennäköisyydellä muumimuki.
Uusien muumimukien tulo markkinoille saa suomalaiset säännöllisin väliajoin sekaisin. Esimerkiksi vuonna 2018 Muumin päivänä myyntiin tullut muki oli niin suosittu, että jo aamukahdeksalta ostajan piti tarkistaa Arabian verkkosivuilta, missä liikkeissä mukia oli enää jäljellä (IS 9.8.2018).
Muumimukien suuren suosion taustalla on vahva tarinankerronta, pohtii Moomin by Arabian PR-päällikkö Mirka Paasikangas Fiskars Groupilta. Lisäksi jokaisen on helppo löytää Muumi-tarinoista omat suosikkihahmonsa.
”Muumien elämänfilosofiaa pidetään poikkeuksellisen älykkäänä. Muumien arvot ja elämänasenne ovat sellaisia, joihin useimmat meistä voivat samaistua”, Paasikangas lisää.
Arabian ja Tove Janssonin (1914–2001) yhteistyö alkoi jo 1950-luvulla. Tove Jansson suunnitteli ensimmäiset Muumi-astiat yhdessä äitinsä Signe ”Ham” Hammarsten-Janssonin kanssa Kaj Franckin Teema-sarjan muotoiluun perustuen. Ensimmäiset, lapsille suunnatut astiat otettiin hyvin vastaan ja niitä myytiin esimerkiksi Stockmannin tavaratalossa.
Vanhoja mukeja otetaan uudelleen tuotantoon harvoin.
Nykyinen muumimukibuumi alkoi vuonna 1990 Tove Slotten kuvittamien Muumimukien lanseerauksesta. Vielä nykyäänkin muumiastiat valmistetaan Teema-muotoon.
Kaikkien aikojen myydyin ja pisimpään tuotannossa ollut muumimuki on vaaleanpunainen Rakkaus-muki vuodelta 1996. Halaavaa Muumipeikkoa ja Niiskuneitiä esittävää mukia on myyty selvästi eniten sekä Suomessa että maailmalla, ja se on myyntitilastojen kärjessä edelleen joka vuosi.
Vuosituhannen vaihdetta lähestyttäessä Arabialla haluttiin uudistaa mukien ulkoasua. Monia pieniä hahmoja esittelevien mukien sijaan tuotantoon päätettiin ottaa hahmomukeja, joissa yksi hahmo esiteltäisiin selkeästi voimakasta taustaväriä vasten.
Tove Slotten ensimmäiset hahmotelmat hahmomukeista eivät saaneet Muumien tekijänoikeuksia valvovan Moomin Charactersin hyväksyntää. Ensimmäisissä hahmotelmissa hahmoista näkyi esimerkiksi vain Pikku Myyn nuttura tai Muumipeikon häntä, mutta Moomin Charactersin toiveesta hahmot näkyvät mukeissa kokonaisina.
Paasikangas kertoo, että vanhoja mukeja otetaan uudelleen tuotantoon harvoin. Viime aikoina 1990-luvun kuvituksia on hyödynnetty esimerkiksi uusissa, neljän desilitran vetoisissa mukeissa.
Uusien mallistojen suunnittelu on tarkkaa puuhaa. Mukien kuvitukset perustuvat Tove Janssonin alkuperäisiin Muumi-kuvituksiin ja mukien aiheista päättää Moomin by Arabian tuote- ja design-tiimi, Paasikangas kertoo.
Aiheiden valinta kuuluu Moomin Charactersille.
”Huomioon otetaan kokonaiskuva, eli sen vuoden muut uutuudet ja olemassa oleva kokoelma. Lisäksi esimerkiksi mukien värimaailmaa mietitään tarkasti.”
Suomen lisäksi muumimukien tärkeitä markkina-alueita ovat muut Pohjoismaat ja Japani.
Paasikankaan mukaan muumimukien tulevaisuus näyttää valoisalta, sillä Muumien tarinat ja elämänfilosofia ovat nykyään ajankohtaisempia kuin ehkä koskaan.
”Muumien tärkeimmät arvot, eli suvaitsevaisuus, ystävällisyys ja empaattisuus resonoivat erityisen hyvin tämän hetken epävarmassa maailmantilanteessa.”
Lähteenä käytetty myös: Arabian muumimukien historia, osa 4 (moomin.com)
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






