
Tässä ovat maakuntateattereiden syksyn hitit – ”Toivomme, että ihmiset pukeutuisivat juhlanäytökseen 1950-luvun brittihengessä”
Kahden vuoden koronasulun jälkeen yleisö on palannut teatterikatsomoihin. Alan toipuminen pandemiasta kestää kuitenkin vuosia, Oulun kaupunginteatterin toimitusjohtaja arvioi.
Billy Elliot -musikaali on kerännyt Oulun teatteriin paljon katsojia. Kuvassa etualalla Kimi Lumme sekä vasemmalta Aki Saarela, Eelis Saurio, Roope Ryöppy, Jami Kontturi, Matis Merilain, Anneli Niskanen ja Aki Pelkonen. Kuva: Kati LeinonenMusikaalit ovat olleet maakuntateattereiden syksyn vetonauloja.
Kuopiossa eniten yleisöä on kerännyt musikaali Huomenna minä lähden. Näytelmän täyttöaste on ollut lähes 90 prosenttia, myyntipäällikkö Karri Lämpsä kertoo.
Kari Heiskasen käsikirjoittaman ja Mika Paasivaaran säveltämän musikaalin ensi-ilta siirtyi vuodella eteenpäin koronan vuoksi.
Huomenna minä lähden oli Lämpsän mukaan valtava taloudellinen riski teatterille. Esityksessä soittaa 15 hengen liveorkesteri ja lavalla nähdään 16 tanssijaa.
”Tulimme markkinoille täysin uudella tuotteella. Kyseessä ei ole mikään yleisön tuntema klassikko, kuten Viulunsoittaja katolla. Huomenna minä lähden on suurin musikaali, mitä Kuopion kaupunginteatterissa on koskaan tehty”, Lämpsä kertoo.
Toinen syksyn suosikki Kuopiossa on ollut hulvaton savolaiskomedia Iso Iita. Tekstin takana ovat maakunnan monilahjakkuudet Heikki Kujanpää ja Antti Heikkinen.
”Katsojatilastomme osoittavat, että korona on selätetty. Teatterikatsojista suurin osa on yli 55-vuotiaita, ja heillä on rahaa.” Karri Lämsä.
Jyväskylän kaupunginteatterin syksyn hitti on ollut Agatha Christien Hiirenloukku. Klassinen murhamysteeri on maailman pisimpään yhtäjaksoisesti esitetty näytelmä.
”Useat Hiirenloukun esitykset suurella näyttämöllä on myyty loppuun, mikä lämmittää sydäntä koronan jälkeen”, Jyväskylän kaupunginteatterin tuotanto- ja viestintävastaava Turkka Saarikoski sanoo.
Hiirenloukku sai ensi-iltansa Nottinghamissa 1952. Jyväskylässä dekkarista esitetään marraskuun lopussa 70-vuotisjuhlanäytös. Väliajalla näytetään videoinstallaatio Hiirenloukun historiasta.
”Katsojat voivat ottaa itsestään kuvia somenurkkauksessa, joka on sisustettu englantilaiseksi majataloksi. Toivomme myös, että ihmiset pukeutuisivat juhlanäytökseen 1950-luvun brittihengessä”, Saarikoski kertoo.
Toinen syksyn suosikki Jyväskylässä on ollut kahden näyttelijän duoesitys Tango sateessa. Kirjailija Anneli Kannon käsikirjoittama teos käsittelee ikääntyneiden ihmisten rakkautta lämminhenkisesti.
Agatha Christien kihelmöivä murhamysteeri Hiirenloukku on ollut Jyväskylän kaupunginteatterin syyskauden hitti. Etualla istuu Asko Vaarala ja taustalla kuiskivat Sami Ulmanen ja Anna-Maija Oka. Kuva: Jiri Halttunen/Jyväskylän kaupunginteatteriOulun kaupunginteatterissa eniten yleisöä katsomoihin on kerännyt brittiläinen suurmusikaali Billy Elliot. Lee Hallin kirjoittama musikaali perustuu samannimiseen elokuvaan vuodelta 2000.
Keväällä Billy Elliotia esitettiin Oulussa useasti loppuunmyydyille katsomoille, ja hyvä vire on jatkunut myös syksyllä.
”Musikaalien merkitys korostuu aina vaikeina aikoina, kun on sotaa, taloushuolia ja energiakriisiä”, Oulun kaupunginteatterin toimitusjohtaja Anu-Maarit Moilanen sanoo.
Viime viikolla Oulun teatterissa sai ensi-iltansa Peten Pan menee pieleen. Hauska farssi sopii mainiosti parhaimpaan pikkujoulukauteen, Moilanen sanoo.
Myös Kotkan kaupunginteatterin syksyn yleisömenestys on ollut komediamusikaali The Addams Family. Teos perustuu Charles Addamsin luomiin hahmoihin, joita hän kehitteli sarjakuvissaan jo 1930-luvulla.
”Suurmusikaali tuo Kotkaan maailmanluokan tunnelmaa. Se on saanut ihmiset hyvin liikkeelle”, kaupunginteatterin markkinointipäällikkö Mikko Rasanen sanoo.
Huomenna minä lähden on Kari Heiskasen Kuopion kaupunginteatterille käsikirjoittama ja Mika Paasivaaran säveltämä suurmusikaali. Kuva: Sampo JaakkolaKahden vuoden koronasulun jälkeen yleisö on vähitellen palannut teatterikatsomoihin. Alan toipuminen pandemiasta kestää kuitenkin vuosia, Oulun kaupunginteatterin toimitusjohtaja Anu-Maarit Moilanen arvioi.
Flunssakauden ja koronan aiheuttamat sairauspoissaolot vaikeuttavat teattereiden toimintaa. Näytöksiä joudutaan siirtämään ja henkilöstö on kuormittunutta.
”Ensisijainen tavoitteemme on esittää näytelmä kaikissa tilanteissa ja paikata poissaolot. Esimerkiksi yhdessä Billy Elliot -musikaalin esityksessä käytimme kymmentä sijaista. Aiemmin sellaista paikkausmäärää olisi pidetty mahdottomana”, Moilanen sanoo.
Koronapandemia muutti yleisön toimintatapaa: moni ostaa teatterilipun vasta viime hetkellä ennen esitystä.
”Toiminnan ennakoitavuus on haparoitunut. Ihmiset miettivät säätä ja jaksamista. Spontaanius on tullut ehkä jäädäkseen”, Jyväskylän teatterin tuotanto- ja viestintävastaava Turkka Saarikoski pohtii.
Jyväskylässä myös paikkavarauksissa näkyy uusi ilmiö. Rivien reunapaikat varataan nopeasti loppuun.
”Laidalla katsoja on turvassa, jos joku pärskii katsomossa”, Saarikoski sanoo.
Kuopion kaupunginteatterin myyntipäällikkö Karri Lämpsä on luottavaisella mielellä.
”Katsojatilastomme osoittavat, että korona on selätetty. Teatterikatsojista suurin osa on yli 55-vuotiaita, ja heillä on rahaa. Kolmekymppiset puolestaan maksavat mielellään elämyksistä ja pihistävät jostain muusta.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




