Suositun artistin menestyksen takana piilee tuntematon sankari – hyvältä managerilta vaaditaan pelisilmää
Artistin on voitava luottaa managerin olevan aidosti hänen puolellaan.
Artisti voi keskittyä parhaimmillaan musiikin tekemiseen ja esiintymiseen, kun manageri hoitaa käytännön asioita. Kuva: MARJA SEPPALASuosikkilaulaja tekee paluun lavoille tai rock-legenda solmii levytyssopimuksen ja aloittaa Suomen kiertueen. Tällaisia otsikoita on totuttu lukemaan iltapäivälehtien musiikki- ja viihdepalstoilta.
Noin vain eivät artistit kuitenkaan konserttikiertuetta aloita tai levydiiliä tee.
Takana on usein kuukausien tai jopa vuosien pitkäjänteinen työ.
Taustavoimista tärkein on yleensä manageri, joka on artistin tukena tämän uran edistämisessä.
Parhaimmillaan artisti voi keskittyä musiikin tekemiseen ja esiintymiseen, kun manageri huolehtii käytännön asioista.
”Manageri on moottori koneiston keskellä ja hoitaa artistin asioita kokonaisvaltaisesti. Kyse voi olla sopimusneuvotteluista, yhteistyökumppanien hakemisesta, budjetoinnista tai aikatauluttamisesta”, valottaa Teosto.fi:n haastattelussa Virpi Immonen, joka on Music Manager’s Forum Finland ry:n puheenjohtaja.
Asiantuntemusta Immoselta löytyy, onhan hän suositun Kuumaa-yhtyeen manageri ja toiminut aiemmin Chisun, Michael Monroen sekä Von Hertzen Brothersin managerina.
Kevyen musiikin historiassa riittää managerien ja artistien välisiä riitoja rahasta.
Immosen mukaan managerin ei aina tarvitse olla esiintyjän mukana joka askeleella. Osa artisteista tarvitsee esimerkiksi apua vain talous- ja verotusasioissa.
Esiintyjän on voitava luottaa managerin olevan aidosti hänen puolellaan. Onkin hyvä, jos manageri tuntee alan toimijat ja pystyy keräämään sopivan tiimin artistin ympärille.
Tässä onnistuakseen managerilta on löydyttävä sosiaalisia taitoja ja tarvittaessa pelisilmää.
Artistin taas tulee tiedostaa, mitä hän uraltaan haluaa ja asettaa tavoitteet yhdessä managerin kanssa. Tällöin on helpompi tehdä pyrkimysten kannalta oikeita päätöksiä.
”Vertauskuvallisesti manageri on artistinsa liiketoiminnan toimitusjohtaja. Artisti on puolestaan yrityksen hallitus, joka on palkannut managerin luottohenkilökseen”, kiteyttää Perttu Sutinen Backfront Music -yhtiöstä.
Laulajan platinalevy tai loppuunmyyty konsertti on tietenkin onnistuminen myös managerille. Sopimuksesta riippuu, miten manageri saa palkkionsa. Manageri voi saada vaikkapa 10–20 prosenttia artistin tuloista tai työskennellä tunti- tai kuukausipalkkiolla.
Managerisopimuksessa voidaan myös määritellä eri prosenttiosuudet eri tulolajeista. Esimerkiksi keikoista managerilla voi olla eri prosentti kuin levyrojalteista.
Kevyen musiikin historiassa riittää managerien ja artistien välisiä riitoja rahasta. Siksi on tärkeää sopia tarkasti tulonjaosta. Artistin on myös hyvä olla tietoinen kaikista häneen liittyvistä neuvotteluista ja tarjouksista.
Pääosalla managereista on kulttuurialan koulutus ja kokemusta musiikki- tai viihdealan muista tehtävistä. Tärkeää on, että manageriksi haluava ymmärtää musiikkibisnestä ja hänellä on verkostot kunnossa. Hyvä manageri on myös sinnikäs eikä hätkähdä vähästä, onhan ala paineita täynnä.
Kirjoittaja työskentelee Osuustoiminta-lehden toimituspäällikkönä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






