Pikaruokaketjut pimittävät tietoa raaka-aineiden alkuperästä
Kai Nyholm täytti maanantaina ranskasta tuotuja patonkeja Picnic-ravintolassa kauppakeskus Forumissa Helsingissä. Vihannekset ovat kesällä pääosin kotimaisia. Markku Vuorikari Kuva: Viestilehtien arkistoTuotteiden valmistuksen kotimaisuusaste ei
paljasta
raaka-
aineiden alkuperää.
Osa pikaruokaketjuista pimittää tietoja raaka-aineidensa alkuperästä. Maaseudun Tulevaisuus kysyi lihan, vihannesten ja viljatuotteiden alkuperää seuraavista ketjuista: Kotipizza, McDonald’s, Hesburger, Burger King, Rolls, Scanburger, Subway ja Picnic.
Kaksi viimeistä myyvät täytettyjä patonkeja ja salaatteja, jotka mielletään terveellisemmiksi vaihtoehdoiksi hampurilaisille ja ranskalaisille. Picniciltä ja Subwaylta ei kuitenkaan herunut tietoja raaka-aineiden alkuperästä.
MT lähestyi ketjujen johtoa sähköpostitse ja puhelimitse.
Maailman suurimman pikaruokaketjun, Subwayn, Suomen markkinointijohtaja Kurt Möller suostui paljastamaan vain, että ”lihatuotteet tulevat Subway-ravintoloiden hankintakanavien kautta ympäri maailmaa. Parhaillaan suurin osa lihoistamme tulee EU:n alueelta”.
Myöskään kotimaisen Picnicin ketjujohtaja Harri Koivula ei kertonut lihatuotteiden tarkkaa alkuperää. Koivulan mukaan edes Picnic-ketjun yrittäjillä ei aina ole tietoa tuotteiden alkuperämaasta, koska se vaihtelee.
Pistäytyminen kauppakeskus Forumin Picnicissä Helsingissä tuotti kuitenkin tulosta. Avulias työntekijä kertoi, että kana tulee Thaimaasta, kinkku Suomesta ja paahtopaisti Saksasta, Ruotsista ja Irlannista.
Kahvilaketjun patongit ja croissantit ostetaan Koivulan mukaan Ranskasta, koska sieltä löytyy paras osaaminen.
”Suomesta saattaisimme saada halvemmallakin, mutta painotamme laatua.”
Sen sijaan vihannekset Picnic ostaa kotimaasta aina, kun se on mahdollista.
”Kesällä voidaan sanoa, että ne ovat kaikki kotimaisia. Ketjun kolmanneksi suosituin tuote, uuniperuna, on aina kotimainen”, Koivula kertoi.
Subwayn raaka-ainemysteeri ei selvinnyt edes kysymällä ravintolasta. Kajaanin Subwayssa ei haluttu luovuttaa tietoja toimittajille.
Ylen Kuningaskuluttaja sai pari vuotta sitten selville, että Subwayn käyttämät kanat tulivat Thaimaasta ja muut lihatuotteet Irlannista.
Hampurilaisketjuista Scanburger, Hesburger, Burger King ja Rolls laskivat raaka-aineidensa kotimaisuusasteet, kuten pyydettiin.
Rolls tosin ei ollut varma sämpylöidensä viljojen alkuperästä. Ketju laski raaka-aineidensa kotimaisuusasteen, liki 90 prosenttia, olettaen, että sämpylät ovat kotimaisia. Valmistajan, Lantmännen Unibaken, mukaan jauhoista kuitenkin vain runsas puolet on kotimaisia, joten Rollsin arvio kotimaisuudesta on liioiteltu. Sama pätee Scanburgeriin ja Burger Kingiin.
Liki kaikkien hampurilaisketjujen sämpylät tulevat Suomessa toimivalta, ruotsalaiselta Lantmännen Unibakelta.
McDonald’s vastasi kyselyyn puutteellisesti mutta ilmoittaa nettisivuillaan hampurilaispihviensä alkuperän. Niin tekee myös Hesburger.
Osa ketjuista yritti tarjota vastaukseksi tuotteiden valmistuksen kotimaisuusastetta, joka ei paljasta käytettävien raaka-aineiden alkuperää.
Suomalaisen Kotipizzan listoilla on paljon kotimaista lihaa, mutta yllättäen pizzapohjat tuodaan Hollannista.
”Kyseessä on erikoistuote, joka vaatii erikoisosaamista ja erityisesti pitsapohjien valmistukseen suunnitellut tuotantotilat”, pitsaketjun viestintäpäällikkö Antti Isokangas perusteli.
Kuluttajat eivät tunnu olevan kovin kiinnostuneita pikaruuan alkuperästä, sillä ruokailu pikaruokapaikoissa on lisääntynyt.
Matkailu- ja ravintola-alan etujärjestön Maran suhdannekatsauksen mukaan pikaruuan myynti kasvoi liki neljä prosenttia vuodentakaiseen verrattuna.
Yhteensä matkailu- ja ravintola-alan myynti kasvoi alle prosentin.
Katja Lamminen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
