Graham Greenen veijariromaanissa kristinuskon kolminaisuusoppia selitetään kommunisteille punaviinin avulla
Kristinuskon sisällöt ovat pääosin ymmärrettäviä. Jumalan kolminaisuuden selittämisen edessä joutuu pappikin nöyrtymään.
Isä Quijote koittaa selittää romaanissa kommunistitoverilleen kolminaisuusoppia. Hän käyttää apunaan erinomaista punaviiniä. Kuva: Carolina HusuMontako Jumalaa kristityillä on? Kuluneen kevään aikana olen toistuvasti ihmetellyt kolminaisuuden mysteerin äärellä rippikoulukeskusteluissa toisesta kulttuuritaustasta olevan vangin kanssa.
Oikeita sanoja on haettu pääasiassa englanniksi ja suomeksi, välillä on koukattu ruotsin kielen kautta. Erinomaisena apuna on toiminut arabiankielinen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tuottama ”Hyvä tietää kristinuskosta” materiaali.
Kristinuskon sisällöt ovat pääosin ymmärrettäviä ja helposti selitettäviä kelle tahansa. Jumalan kolminaisuuden selittämisen edessä joutuu pappikin nöyrtymään.
Kristillisen kolminaisuusopin mukaan on olemassa yksi Jumala, jolla on kolme persoonaa, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Kaikki kolme persoonaa ovat ymmärrettävissä yksittäin, mutta kolminaisuuden idea onkin siinä, että kaikki kolme ovat yhtä.
Vaikeasti selitettävien asioiden äärellä on usein hyväksi turvautua kuvien kieleen korkealentoisen dogmaattisen tekstin sijaan. Mainion kuvauksen kolminaisuudesta tarjoilee Graham Greene veijariromaanissaan Isä Quijote, jossa kerrotaan klassikkokertomus Don Quijotesta uuteen aikaan sijoitettuna.
Kirjan nimihenkilö Isä Quijote on pienen espanjalaisen El Toboson syrjäkylän pappi. Hän tapaa maantielle autonsa hajottaneen Motopon piispan ja saa ylennyksen toimintansa ansiosta. Isä Quijote nimittäin kutsuu piispan kotiinsa pihville. Piispa pitää pihvistä tietämättömänä siitä, että hänelle on tarjoiltu hevosen lihaa.
Kristillisen kolminaisuusopin mukaan on olemassa yksi Jumala, jolla on kolme persoonaa, Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Ylennyksen siivittämänä Monsignore Quijote lähtee kiertäväksi saarnamieheksi ja saa mukaansa Sancho Panzan virkaa toimittamaan paikallisen pormestarin, ateistin ja kommunistin Enrique Zanchasin, joka on juuri hävinnyt vaalit ja menettänyt virkansa. Quijoten uskollisen kulkupelin, Rosinanten roolia Greenen versioinnissa esittää ikäloppu Seat 850.
Quijoten ja Zanchasin roadtripillä kuluu paljon makkaraa, juustoa ja viiniä. Pitkien ja polveilevien keskustelujen kautta kaverukset kääntävät maailmaa paremmaksi.
Eräällä metsässä vietetyllä aterialla Isä Quijote koittaa selittää kommunistitoverilleen kolminaisuusoppia. Hän käyttää apunaan erinomaista La Manchan punaviiniä, jota sattuu olemaan käsillä kolme pullollista.
Isä Quijote selittää, että kolminaisuus on kuin tuo viini: se on samaa hyvää ainetta, vaikkakin kolmessa eri pullossa. Vaikka kommunistitoveri tuskin käsittää kolminaisuutta edes kehoon käyvän esimerkin ansiosta, jää Quijotea vaivaamaan selityksessä sattunut virhe.
Lopulta kumppanukset kolaroivat Rosinanten virkaa toimittaneen uskollisen Seatin ja Isä Quijote aavistaa kuoleman lähenevän. Uskollisen kirkon palvelijan viimeinen huoli on, että kolminaisuutta kuvaavista viinipulloista yksi oli hiukan vajaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






