Tällä yksinkertaisella keinolla saat rahat takaisin lähes aina, jos verkko-ostos on viallinen tai jää tulematta
Asiantuntijan neuvolla rahasi ovat turvassa niissä verkko-ostoksissa, joihin ei Suomen kuluttajansuoja ulotu.
Verkkokauppa lisääntyy, ja samalla reklamaatiot tuotteiden myyjien kanssa saattavat mutkistua. Kuva: Kimmo HaimiNykyään kauppiaan kanssa voi olla vaikea päästä sanalle. Verkkokaupoissa eri puolilla maailmaa huolehditaan tehokkaasti, ettei asiakas soittele ja hätyyttele kiusallisilla kysymyksillä.
Tarvetta reklamaatioihin kuitenkin tulee kuitenkin väistämättä ennen pitkää, jos tavaraa tilaa verkkokaupoista. Tuote voi olla jotain muuta kuin on luvattu, rikki tai jäädä kokonaan tulematta.
Kuluttajaneuvonnan eritysasiantuntija Kati Korppoo Kilpailu- ja kuluttajavirastosta tietää pari hyvää vinkkiä ongelmien ennaltaehkäisyyn.
Tärkein on, että älä maksa tuotteita verkkopankissa tilatessa heti. Pyydä mieluummin lasku tai maksa luottokortilla, ja olet paljon turvallisemmalla pohjalla.
”Luottoyhtiö on yleensä velvollinen palauttamaan rahat viallisen tai tulematta jääneen tuotteen vuoksi, jos vaadit luottoyhtiöltä maksun palautusta. Suoraan debitillä tehtyä maksua ei voi vaatia takaisin ‒ ellei pankin kanssa ole sovittu ehdosta, jonka perusteella pankki palauttaa rahat.”
Lisäksi asiakkaalla on yleensä 14 päivän peruuttamisoikeus verkko-ostoksissa. Tuolloin tuotteen voi palauttaa syytä kertomatta, mutta myyjälle täytyy tehdä kirjallinen peruttamisilmoitus vaikka sähköpostilla.
Pientä etukäteistyötäkin kannattaa tehdä, jos tilaa jostain verkkokaupasta.
”Ensinnäkin kannattaa tarkistaa nettikaupan yhteystiedot, ja missä yritys sijaitsee. Sinne voi koettaa lähettää sähköpostin ja kysyä jotain tuotteesta. Myös muiden asiakkaiden arvioita voi vilkaista.”
Monet verkkokaupat toimivat Aasiassa, eikä niihin yleensä sovelleta Suomen kuluttajasuojaa.
Kuluttajien apuna ja neuvojana Suomessa on Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta. Lisäksi toisesta EU-maasta ostettujen tuotteiden ongelmatilanteissa neuvoo ja opastaa suomeksi Euroopan kuluttajakeskus Suomen toimipisteessä.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





