Lukijalta: Polttoaine määrää autojen päästöt – myös biokaasulla kulkeva auto on ilmastoratkaisu
Verotuksella voidaan ohjata autot vähän päästäviin polttoaineisiin, toteaa Olavi Toukonummi. ”Tarvitaan vain biokaasulaitoksia ja biokaasua käyttäviä polttomoottoriautoja, ei EU:n kieltoja.”Silja Keränen epäilee, että polttomoottoriautojen valmistuskiellon kumoaminen jarruttaa henkilöautoliikenteen sähköistymistä ja vaikeuttaa ilmastokriisin torjuntaa (MT 24.7.). Hän näkee, aivan oikein, autokannan sähköistymisen vähentävän merkittävästi liikenteen päästöjä.
Sähköauto voi olla sataprosenttisesti nollapäästöinen, mutta polttomoottoriauto voi olla paljon yli sataprosenttisesti nollapäästöinen.
Sellaisella tuotantoketjulla, jolla kuivattu suo muutetaan nurmipelloksi, jolla kasvaneella rehulla syötetään navetan lehmät, joiden lannasta tehdään biokaasua autojen polttoaineeksi, saadaan helposti suuri päästövähennys. Se jakautuu pienentämään turvemaan, naudanlihan ja maitotuotteiden ja lopulta biokaasua käyttävien autojen päästöjä.
Näiden yhteisestä päästövähennyksestä voitaisiin jyvittää polttomoottorikäyttöisille biokaasuautoille päästövähennyksiä niin, että se helpottaisi autonvalmistajille asetettuihin päästövähennystavoitteisiin pääsyä.
Keräämällä tonni olkea pois pellolta pienennetään viljapellon päästöä yhden hiilidioksiditonnin verran. Jos olki hävitetään tuottamalla siitä biokaasua, saadaan uusiutuvaa polttoainetta parin tuhannen kilometrin ajoon.
Biokaasun tuotantoon yhdistetyllä biohiilen tuotannolla saataisiin lisää ilmastohyötyä: biohiilellä jokaisesta viljapellon hehtaarista saataisiin vuosittain vähintään yhden tonnin hiilidioksidinielu. Miljoona hehtaaria olisi miljoonan hiilidioksiditonnin hiilinielu.
Jokainen kuutiometri lietelantaa, joka viedään navetasta suoraan biokaasulaitokselle, pienentää navetan päästöjä yli 20 kiloa hiilidioksidiekvivalenttia. Lantakuutiosta tuotetulla kaasulla voi ajella pari sataa päästötöntä kilometriä.
Suomen naudat tuottavat vuosittain yli kuusi miljoonaa kuutiometriä lietelantaa. Oljen ja lannan biokaasutus kohentaisi viljelijöiden toimeentuloa.
Verotuksella voidaan ohjata autot vähän päästäviin polttoaineisiin. Tarvitaan vain biokaasulaitoksia ja biokaasua käyttäviä polttomoottoriautoja, ei EU:n kieltoja.
Olavi Toukonummi
Salo
Tekstiä muokattu 14.8. klo 18.00: Muutettu päästövähennys 20 kiloon hiilidioksidiekvivalenttia.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat










