Syke: Päästövähennysten laiminlyönti uhkaa käydä Suomelle kalliiksi
Syken ja Tampereen yliopiston tutkijoiden mukaan liikenteen päästöjä voitaisiin vähentää merkittävästi ajoneuvojen sähköistämisen, uusiutuvien polttoaineiden ja kestävän liikkumisen kannustimien avulla.Suomelle uhkaa syntyä noin 100–1 200 miljoonan euron kustannukset, kun valtion päästöyksiköiden myynnistä saatavat tulot vähenevät ja ulkomailta hankittavista päästöyksiköistä joudutaan maksamaan 30–300 euroa hiilidioksiditonnia kohti, varoittaa Suomen ympäristökeskus (Syke).
Syken ja Tampereen yliopiston tutkijoiden politiikkasuosituksen mukaan liikenteen päästöjä voitaisiin vähentää merkittävästi ajoneuvojen sähköistämisen, uusiutuvien polttoaineiden ja kestävän liikkumisen kannustimien avulla.
Tutkijat toteavat, että Suomi on nykytoimin laiminlyömässä sitovan velvoitteensa puolittaa omat päästönsä vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Tieliikenteen osuus vähennettävistä päästöistä on suurin, noin 35 prosenttia. Lukuisat kunnat ja kaupungit eivät voi saavuttaa omia ilmastotavoitteitaan, koska ne ovat riippuvaisia kansallisesta ilmastopolitiikasta.
Politiikkasuosituksen mukaan jakeluvelvoitetta tulisi korottaa siten, että fossiilisia polttoaineita korvaavien vähäpäästöisten polttoaineiden osuutta kasvatetaan ennakoidusti ja tasaisesti sataan prosenttiin liikenteen energiankulutuksesta vuoteen 2045 mennessä. Metsäkatoa aiheuttavat biomassat, kuten palmuöljyn rasvahappotisle ja soijaöljy, tulisi rajata pois käytöstä.
Politiikkasuosituksen mukaan raskaan liikenteen sähköistämistä pitäisi edistää rakentamalla raskaan liikenteen latausinfrastruktuuria ja tukemalla raskaiden sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintoja. Etenkin kaupungissa käytettävien jakelukuorma-autojen sähköistyminen voi olla nopeaa, koska niiden elinkaarikustannukset ovat jo dieselkalustoa alhaisemmat.
Henkilöautoissa sähköistämistä voitaisiin vauhdittaa määräämällä, että uusien työsuhdeautojen pitäisi olla täyssähköisiä. Näin saataisiin lisättyä käytettyjen sähköautojen määrää markkinoilla. Samalla pitäisi jarruttaa uusien polttomoottoriautojen hankintaa korottamalla päästöperusteista autoveroa merkittävästi.
Lisäksi autoliikenteen päästöperusteisella kilometriverolla voitaisiin hillitä ajosuoritteita ja paikata polttoaineveron kertymän alenemista, todetaan suosituksessa.
Tekstiä muokattu 29.5.2024 klo 12.18. Muutettu ensimmäisessä kappaleessa sanamuoto ”valtion päästökaupasta saatavat tulot” muotoon ”valtion päästöyksiköiden myynnistä saatavat tulot”.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





