
Kallis tieremontti aiheutti pettymyksen Teuvalla
Maanomistajan mielestä tiehen ajettiin liian hienojakoista mursketta. Otson ja valvonnasta vastaavan metsäkeskuksen edustajan mukaan tiestä tuli kuitenkin kunnollinen.
Jussi Rintarunsalan mielestä on outoa, että Otso on asettanut Järvitielle painorajoituksen, vaikka perusparannetun tien pitäisi juuri nyt olla erinomaisessa kunnossa ennen kunnostushankkeen päätöskokouksia. Kuva: Johannes TervoKun Etelä-Pohjanmaan Teuvalla sijaitsevan Järvitien kunnostusta aloiteltiin pari vuotta sitten, metsäautotien osakkaat olivat kohtuullisen yksimielisiä siitä, että huonokuntoista tietä on pakko ryhtyä korjaamaan.
Sen sijaan hankkeen kustannukset ja kannattavuus mietityttivät: 148 000 euroa 7,7 kilometrin korjauksesta on iso raha.
”Sillähän näitä on markkinoitu, että ympärivuotinen liikenne parantaa puun kysyntää”, totesi tien remonttihankkeen asiamies ja maanomistaja Jussi Rintarunsala MT:ssa lokakuussa 2016.
Nyt Järvitien kunnostushanke on loppusuoralla ja asiaa koskevat viimeiset kokoukset ovat enää jäljellä. Rintarunsala on kuitenkin pettynyt, sillä hänen mielestään tien korjaus ei onnistunut odotetusti.
"On ollut todella kuiva kesä ja syksy. Tielle on nyt laitettu viiden tonnin painorajoitus. Tämä tuntuu aivan hämmentävältä – peruskorjaus on juuri valmistunut", hän sanoo.
Teuvalla ei ole vielä kelirikkoaika eikä sateitakaan ole kertynyt runsaasti. Toivottu ympärivuotinen liikenne tarkoittaa sitä, että juuri tällaisena aikana puuta pitäisi pystyä ajamaan täydellä höngällä pois tien varsilta.
Hankkeen kaikkien osapuolten mukaan kantona kaskessa on ollut tiehen ajetun murskeen laatu.
"Kivimurskeen koko oli liian pienijakoista. Ensimmäinen erä tavaraa ajettiin syksyllä 2016. Kun silloin oli pientä pakkasta, asia ei käynyt ilmi. Vasta seuraavana keväänä ongelmat huomattiin. Kun tiellä alkoi olla ajokäyttöä, hieno aines alkoi pursua tien pintaan", Rintarunsala sanoo.
Tiehankkeen toimittaneen Otso Metsäpalveluiden myyntipäällikkö Hannu Ulvinen korostaa, että murskemateriaali vaihdettiin, kun hoitokunnan tyytymättömyys kävi ilmi.
"Alkuperäinenkin tavara oli kuitenkin rakeisuuskäyrillä. Olemme ilman muuta pyrkineet varmistamaan, että materiaali on sellaista, jota tienhoitokunta haluaa. Olemme tehneet koko ajan yhteistyötä hoitokunnan kanssa", hän sanoo.
"Meillä on hankkeissa materiaalille selkeät vaatimukset, ja toimintaa ohjaavat sertifioitu laatujärjestelmä ja kemeratukiehdot."
Ulvisen käsityksen mukaan tie on kunnossa, mutta hän tähdentää, että hanke on vielä keskeneräinen.
"Ilmeisesti painorajoitus oli laitettu sen vuoksi, että sateet ovat alkaneet, mikä on normaalia hankkeesta vastaavan työtä."
Tiehankkeen onnistuminen kiinnostaa myös Metsäkeskusta, sillä korjaukseen on myönnetty 40 prosentin osuus valtion kemeratukea. Metsäkeskuksen tehtävänä on valvoa, että työ tulee tehtyä kemeran tukiehtojen mukaisesti.
Metsäneuvoja Erkki Metsäranta Metsäkeskuksesta kertoo, että kyseistä kohdetta on käyty katsomassa kaksi kertaa ja tien kantavuudesta kertova pudotuspainomittaus on tulossa.
"Metsäautotieksi en pitäisi tien kuntoa huonona. Hienoainesta tuli pintaan, mutta en usko, että sitä ongelmaa enää on", hän arvioi.
"Ensimmäinen kiviaines oli murentunut liian pieneksi, mutta kunnon mursketta on nyt ajettu aika hyvät penkat päälle."
Hän kuitenkin toteaa, ettei juuri perusparannetulla tiellä kuuluisi olla painorajoitusta tavanomaisissa syysolosuhteissa.
Rintarunsala arvioi, ettei tien omistajilla taitaisi olla menestymisen mahdollisuuksia, jos laatuasiaa ryhdyttäisiin puimaan käräjillä. Tyytymättömyyttä aiheuttanut murske oli tavarantoimittajan mukaan kelvollisen rajoissa.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat

