Puukuljetuksethelpottuvat talviteillä
Suomessa tehdään joka vuosi satoja kilometrejä talviteitä puun kuorma-autokuljetuksia varten. Niitä pitkin pääsee paikkoihin, joihin ei kesällä pääse.
”On todella hyvä juttu, että paikallisella yrittäjällä on tamppari eli rinnekone. Muuten joutuisimme ajamaan tienpohjaa moottorikelkoilla edestakaisin. Tampparilla työ sujuu paljon joutuisammin”, sanoo metsänhoitoesimies Arto Leukku Metsähallitukselta.
Leukun vastuulla on Metsähallituksen talviteiden teko viiden kunnan alueella. Käynnissä on talvitien teko jängälle eli vähäpuustoiselle suolle.
Talviteitä tehdään erityisesti kohteille, joille ympärivuotisen tien teko ei ole joko puunkorjuun tai ympäristötekijöiden takia järkevää.
Talviteiden kantavuus perustuu veden ja lumen jäätymiseen.
”Viime talvi oli hyvä talviteille, monta kuukautta pakkasta putkeen ja vain vähän lunta”, Leukku sanoo.
Paksu lumikerros eristää maan tehokkaasti kylmästä ilmasta niin, että jäätyminen on hyvin hidasta.
Tampparilla syntyy kerralla noin neljä metriä leveä tienpohja. Jos tienpohja on liian kapea, se painuu rekan alla, vaikka ajettava kohta olisikin kunnolla jäässä.
Tamppari painaa tonneja, mutta sen paino on jakautunut laajalle pinta-alalle. Siksi sillä voi ajaa paikoissa, jotka eivät kanna kävelijää.
Jotta tampparin ajamasta urasta saadaan kuorma-auton kantava tie, tarvitaan vähintään viikko ainakin 20 asteen pakkasia ilman lunta. Jos sataa lunta, väylä pitää aurata. Jäätymisen etenemistä seurataan leikkaamalla jäätä moottorisahalla.
Tampparin jälkeen uralle päästään maataloustraktorilla, jossa on aura tai linko, Leukku sanoo. Kun väylä kantaa auran, sen ylläpito helpottuu ja nopeutuu.
Talviteitä tehdään paraikaa, mutta käyttöaika on tammikuun puolesta välistä 2–3 kuukautta eteenpäin. Jängällä kulkeva tie sulaa keväällä käyttökelvottomaksi pahimmillaan kahdessa päivässä, kun mättäiden tumma maa paljastuu lumen alta.
Samaa ongelmaa ei ole kivennäismailla.
Konekuski Jarmo Pasma Peltoniemen Kone Oy:stä raivaa metsässä tienpohjaa toiselle talvileimikolle. Hakkuukone on aiemmin kaatanut puut uralta. Pasma tasoittaa tien pohjan poistamalla suuret kivet ja kannot.
Pasma kääntää kannot alaspäin paikallaan. Kivien jättämät aukot hän täyttää tien vierestä ottamallaan maalla. Kuoppiin hän puolestaan laittaa tieltä otetut kivet. Näin maastoon jää mahdollisimman vähän jälkiä.
Kun pohja jäätyy ja siihen sataa vähän lunta, se on niin tasainen, että kuorma-auto pääsee hakemaan puut.
Talvitien teko on paljon nopeampaa ja halvempaa kuin ympäri vuoden ajattevan tien.
”Saan tehtyä puolisen kilometriä päivässä. Tietysti se riippuu maastosta”, Pasma sanoo.
KRISTA KIMMO/forest.fi
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
