Metsäammattilaiset jalkautuvat kouluille kertomaan uramahdollisuuksista – alan töissä pääsee suurten kysymysten äärelle
Metsäteollisuuden uravaihtoehtoja esittelevä Mahdollisuuksien metsä -kampanja tavoittaa yläkoululaisia jo yhdeksättä kertaa. Kampanjaan on ilmoittautunut 300 koulua eri puolilta Suomea.
Metsänhoitoyhdistys Rokua-Paljakan metsätalousinsinööri Aino Hyttinen arvioi lumituhoja Utajärven alueella vuonna 2019. Kuva: Pekka FaliMetsäteollisuuden yhteinen Mahdollisuuksien metsä -koulukampanja lisää alan tunnettuutta nuorten keskuudessa. Kevään aikana toteutettavassa kampanjassa metsäalan ammattilaiset kertovat kahdeksasluokkalaisille alan opiskelu- ja työmahdollisuuksista, vastuullisuudesta sekä puutuotteista.
Kampanjassa on toista kertaa mukana myös lukioita, joissa vierailee alan korkeakouluopiskelijoita.
Kampanjan ydinviesti on, että metsäalalla tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa osaavia työntekijöitä ja alalla pääsee kehittämään kestäviä ratkaisuja uusiutuvasta raaka-aineesta. Kouluissa vierailevat lähettiläät työskentelevät metsäalalla erilaisissa tehtävissä tehdastuotannosta ylimpään johtoon.
"Omakohtaiset tarinat antavat oppilaille monipuolisen käsityksen siitä, mitä kaikkea alalla pääsee tekemään. Mikä parasta, kouluvierailut ovat palautteen mukaan hyvin antoisia kokemuksia myös lähettiläille", kampanjaa koordinoiva Nina Rouhiainen Metsäteollisuus ry:stä kertoo tiedotteessa.
Metsäteollisuus työllistää arvoketjuineen Suomessa noin 100 000 ihmistä. Alan töissä ollaan jatkuvasti suurten kysymysten, kuten ilmastonmuutoksen ja globalisaation äärellä. Metsäteollisuuden tuotteet korvaavat enemmän päästöjä aiheuttavia tuotteita jo nyt ja tulevaisuudessa entistä enemmän.
Hyödyntämällä kotimaista uusiutuvaa raaka-ainetta, puuta, ja korkean luokan osaamista syntyy kestävämpiä tapoja tuottaa ja kuluttaa asioita.
"Innovaatioita ei synny ilman osaavia työntekijöitä ja siksi onkin tärkeää, että metsäalalla kannustetaan nuoria hakeutumaan alalle johtaviin koulutuksiin", Rouhiainen sanoo.
Vuodesta 2013 järjestetyn Mahdollisuuksien metsä -kampanjan toteuttavat Suomen Metsäyhdistys, Puujalostusinsinöörit, Oy Botnia Mill Service, DS Smith, Koskisen Oy, Kotkamills Oy, Metsä Group, Sappi Finland Oy, Stora Enso Oyj, Tervakoski Oy, Tornator Oyj, UPM Kymmene Oyj ja Versowood Oy. Kampanjaa koordinoi Metsäteollisuus ry.
Lue myös
Puu työllistää metsässä ja tehtailla - työpaikat jakautuvat kolmeen koriin, tiedätkö miten?
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat

