Kulmuni: EU-komissio tiedostaa AdBlue-ongelman ja esittää ratkaisuja
Euroopan komissiossa tiedostetaan, että AdBlue-järjestelmä aiheuttaa vaikeuksia Suomen kovissa pakkasissa.EU:n pakokaasumääräysten takia useimmissa dieselautoissa käytetään AdBlue-urealiuosta, joka ei kestä kovia pakkasia. Europarlamentaarikko Katri Kulmuni (kesk.) teki asiasta kirjallisen kysymyksen Euroopan komissiolle, joka kertoo tiedostavansa ongelman pohjoisissa jäsenmaissa.
”Olen tyytyväinen, että komissio kertoo nyt virallisesti tiedostavansa ongelman ja esittää yhtenä ratkaisuna teollisuuden aloitteesta laadittavaa standardia, jolla ns. reagenssien pakkasenkestävyyttä parannettaisiin”, Kulmuni sanoo tiedotteessa.
”Edunvalvontajärjestöt, kuljetusalan yrittäjät ja myös monet suomalaiset poliitikot ovat olleet asiassa aktiivisia. Tätä painetta on edelleen lisättävä. Ilmasto-olojen vuoksi sama sääntely ei tässäkään asiassa sovi koko laajan EU:n alueelle.”
Kulmunin mukaan palautetta on tullut pohjoisen kuljetusyrittäjiltä sekä autokorjaamoilta, joissa rikkoutuneita koneistoja on korjattu. AdBlue jäätyy, kun lämpötila laskee alle 11 pakkasasteen, ja jäätyminen voi vahingoittaa koneistoa.
”Tavoite päästöjen vähentämiseksi on AdBlue-järjestelmässä tietenkin oikea, mutta se ei ota huomioon arktisia olosuhteita. On luotava järjestelmä, joka mahdollistaa dieselmoottoriautojen käytön myös Euroopan kylmimmillä alueilla ja saattaa kuljetusyrittäjät samanarvoiseen asemaan”, Kulmuni sanoo.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat





