VR testaa uusittua rataverkkoa Äänekosken biotuotetehtaan kuljetuksia varten
Äänekoskelle puuta saapuu 6,5 miljoonaa kuutiometriä, josta junalla noin 1,5 miljoonaa kuutiometriä.
Tehtaan koekuljetukset ovat alkaneet. Ensimmäinen sähkövetoinen tavarajuna saapui Jyväskylästä Äänekoskelle viime viikolla. Kuva: Petteri KivimäkiRatakone suhaa raiteilla tehden viimeisiä korjaustöitä. Taustalla siintää pian toimintansa aloittava biotuotetehdas, jonka käynnistymiseen on aikaa enää kuukausi.
Logistiikka on saatu kesäkuun lopussa valmiiksi. VR hoitaa tehtaan kaikki puu- ja sellukuljetukset.
”Kaikki on sujunut rataprojektissa erinomaisesti ja aikatauluissa on pysytty. Ensimmäiset puuraaka-aineen testikuormat tuodaan elokuun alussa”, VR Transpointin tuotepäällikkö Tapio Korhonen kertoo.
Biotuotetehtaan rakentamispäätöksen varmistuttua VR on Liikenneviraston kanssa tehnyt rataverkkoon useita uudistuksia.
”86 prosenttia on jo valmista”, Liikenneviraston projektipäällikkö Mikko Heiskanen kertoo.
Yksi merkittävimmistä raideuudistuksista on 47 kilometrin rata Jyväskylästä Äänekoskelle. Se on peruskorjattu ja sähköistetty.
”On hienoa, että valtio radan omistajana on halunnut satsata kunnolla rataverkkoon”, Korhonen sanoo.
Viime vuoden aikana radan perusparannustyöt koostuivat Jyväskylän ja Äänekosken välisen radan remontista. Siihen kuului radan sähköistämisen lisäksi Kangasvuoren tunnelin korjausta, ratarakenteiden ehostusta ja tasoristeysten uusimista.
Viimeiset rakennustyöt keskittyvät tänä kesänä Tampere–Jyväskylä väliselle osuudelle.
”Jyväskylän ja Jämsän välistä rataosuutta vielä viimeistellään ja reitillä tehdään korjauksia kahdeksassa tunnelissa”, Heiskanen valaisee.
VR on hankkinut Äänekosken kuljetuksiin uusia vetureita ja vaunuja. Se kertoo käyttävänsä sähkövetureita aina, kun se on mahdollista. Uuden tehtaan tapauksessa sähköveturit olivat alusta asti itsestäänselvyys.
”Sähkö on päästötön ja edullisempi vaihtoehto dieseliin verrattuna”, Korhonen sanoo.
Uusia sähkövetureita testataan paraikaa eri puolilla Suomea. Koekuljetukset ovat jo täydessä vauhdissa ja ensimmäinen sähkövetoinen tavarajuna saapui Jyväskylästä Äänekoskelle viime viikolla.
Myös puun purku ja sellun lastaaminen tehtaalla tehdään sähköllä. Äänekosken automatisoitu laitteisto vaatiikin kuljettajilta roppakaupalla uusia taitoja. Henkilöstöä koulutetaan kohtaamaan tehtaan uudet haasteet, Korhonen kertoo.
Tehtaalla onkin suuri merkitys kuljettajamääriin. Ensi vuoden loppuun mennessä palkkalistoilla on pelkästään Jyväskylän seudulla 25 prosenttia enemmän kuljettajia kuin viime vuonna.
”Tehdas on kuljettajille täysin uutta maailmaa. Lastaus tehdään yhdessä lastaajan kanssa erilaisilla automaattilaitteilla. Lisäksi käytössä ovat uudet veturin radio-ohjausjärjestelmät”, vetopalveluesimies Jari Kellomäki kertoo.
Puutavarakuljetukset muodostavat VR Transpointin liikevaihdosta merkittävä osan. Kaikista tavarakuljetuksista puun osuus on neljännes. Puukuljetukset ovat tasaisesti kasvaneet lisääntyneiden hakkuiden myötä.
Kiskoja pitkin puuta tulee metsäteollisuuden tuotantolaitoksille vuosittain lähes 15 miljoonaa kuutiometriä, mistä tuontipuun osuus on noin viisi miljoonaa kuutiometriä.
VR:n mukaan etäisyydellä ei ole merkitystä kuljetustavan valinnassa. Junaan puut kannattaa lastata aina, kun sitä on täyttämään kokonainen juna, Korhonen kertoo.
Valtaosa rautateitse tulevasta puusta kulkee jatkossa tehtaalle uutta sähköistettyä rataa pitkin Jyväskylän kautta. Jyväskylän solmukohdan lisäksi puuta kuljetetaan suoraan pohjoisesta. Sellu kulkee tehtaalta Vuosaaren satamaan Helsinkiin kokonaan sähköistettyä rataa pitkin.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
