Ruotsissa harvinainen kokeilu: Parantuuko liikenneturvallisuus, kun georajoitus laskee rekan ajonopeutta?
Kokeilussa niin sanottuja geoaitoja testataan valituilla tienpätkillä Jämtlandin ja Västernorrlandin lääneissä.
Kuvituskuva. Niin Suomessa kuin Ruotsissa puukuljetuksia ajetaan lukuisten taajamien läpi. Ruotsissa testataan parantaisiko automaattisesti ohjelmoitu rekkojen nopeuden pudottaminen edelleen liikenneturvallisuutta. Kuva: Antti RaatikainenRuotsissa testataan uutta niin sanottua georajoitusmenetelmää, jolla pyritään hillitsemaan ajonopeuksia pienten kylien läpi ajettaessa.
Ruotsin liikenneviraomainen on aiemmin testannut automaattista nopeuksien rajoittamista suurkaupunkiympäristössä, mutta nyt kokeilua tehdään rajatuissa kohteissa maaseudulla ja raskaan liikenteen kanssa. Yhteistyössä hankkeessa on metsäyhtiö SCA ja sen neljän kuljetusyrittäjän noin 40 puutavara-autoa.
Kokeilussa niin sanottuja geoaitoja testataan valituilla tienpätkillä Jämtlandin ja Västernorrlandin lääneissä. Kyseessä on teknologia, joka automaattisesti laskee nopeutta, kun ajoneuvo saapuu tietylle alueelle. Auton sijaintitieto aktivoi rajoituksen.
Kokeilussa olevien tienpätkien pituudet vaihtelevat 500 metristä 2,2 kilometriin. Kullakin alueella testiin osallistuvien autojen vauhti rajataan enintään 30-50 km/h nopeuteen, kertoo SCA.
”Valitut alueet ovat liikenneturvallisuuden kannalta erityisen herkkiä, sillä kapeilla teillä, jotka ovat koulujen ja muiden rakennusten lähellä, on paljon liikennettä. Vaikka puuautot eivät ylitä nopeusrajoitusta, ne koetaan isoiksi, painaviksi ja nopeiksi ja mahdollisesti pelottaviksi ohi ajaessaan”, sanoo logistiikkapäällikkö Lars Nolander SCA Skogista.
Kokeilussa mukana olevat puutavara-autot ovat Scanioita, joissa on tietty ohjelmisto, joka mahdollistaa nopeuden rajoituksen rajatuilla alueilla.
Jos rekka ajaa määritellylle alueelle liian kovaa, ohjelmointi vapauttaa kaasupolkimen ja vauhti hidastuu. Jos taas vauhti on rajoitukseen nähden matalampi, ohjelmointi ei puutu tilanteeseen. Hätätilanteessa kuljettaja voi myös ohittaa pakotetun hidastuksen.
Hanke jatkuu koko vuoden ja Ruotsin liikenneviranomainen arvioi sen perusteella geoaitojen mahdollisia hyötyjä liikennevirralle, jos kaikki raskaat ajoneuvot käyttäisivät järjestelmää.
Hankkeella SCA pyrkii omalta osaltaan edelleen kehittämään kuljetustensa liikenneturvallisuutta.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat





