Ilmasto kiittää jättirekoista: Puukuljetusten päästöt tippuvat yli kymmenen prosenttia
Pelkästään Stora Enson osalta säästö voisi nousta vuodessa noin 250 000 litraan polttoainetta.
32 metriä pitkän HCT-ajoneuvoyhdistelmän päästöt kuljetettua tonnia kohti jäävät selvästi tavallisen, 25 metriä pitkän puutavararekan päästöjä pienemmiksi. Kuva: Stora EnsoTavallista pidempien HCT-rekkojen käyttö on vähentänyt Stora Enson puukuljetusten päästöjä. Stora Enso laskee, että HCT-rekoilla polttoainetta voisi vuodessa säästää noin 250 000 litraa.
Lyhenne HCT tulee sanoista high capacity transport.
"Isompia puukuormia kuljettava HCT-rekka on oiva vaihtoehto polttoaineenkulutuksen pienentämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi", sanoo operaatiojohtaja Lauri Kuusisto Stora Enson Suomen puunhankinnasta.
Tulos perustuu Stora Enson ja Itä-Suomen yliopiston tekemään kahden puutavara-auton vertailuun. Ne olivat enonkoskelaisen Kari Malmstedt Oy:n 92-tonnista HCT-rekka ja tavallinen 76-tonninen rekka.
Tutkimuksen mukaan HCT-ajoneuvoyhdistelmä oli polttoainetehokkuudessa yli kymmenen prosenttia parempi kuin 76-tonninen.
Tutkimustulos saatiin 100–300 kilometrin ajomatkoilla. Tutkimuksessa seurattiin yli tuhannen kuorman kuljetusta, kaikkina vuodenaikoina, niin kuitupuu- kuin tukkikuormia.
"HCT:llä kuljetetaan puuta isoilla teillä. Metsäautoteiden varrella tarvitaan pienikokoisempaa 76-tonnista ajoneuvoyhdistelmää, joka voi kuljettaa puut joko terminaaliin tai sitten tehtaalle asti", kuljetusyrittäjä Kari Malmstedt sanoo.
HCT-ajoneuvoyhdistelmä on normaalin 25 metrin sijaan 32 metriä pitkä. HCT-rekka tarvitsee liikennöintiin Traficomin poikkeusluvan ja sillä saa ajaa vain tietyillä, ennalta sovituilla reiteillä.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
