Tällä yli 40-vuotiaalla Zetorilla kuljetetaan edelleen jopa 3 000 kuutiota puuta vuosittain – käyttökustannukset ovat yllättävän pienet
35 vuotta sitten hankitulla Zetor 7045 -traktorilla sekä siihen kytketyllä Hakki-metsäperävaunulla ajetaan vuosittain noin kaksituhatta mottia myyntipuuta ja tuhat kuutiota polttopuuta. Useista remonteista huolimatta kaksikon käyttökustannukset ovat jääneet pieniksi.
Rautalampilainen Jouni Lund on edelleen hyvin tyytyväinen 35 vuotta sitten käytettynä ostamaansa vm. 1982 Zetoriin ja siihen kytkettyyn metsäperävaunuun. Tarvetta kaluston uusiminen ole jatkossakaan näköpiirissä. Kuva: Kimmo KottaRautalampilainen Jouni Lund pohti nelivedon hankkimista 35 vuotta sitten kuormaimella varustetun Hakki-metsäperävaunun pariksi. Käytettyjä nelivetotraktoreita oli tuolloin runsaasti kyllä tarjolla, mutta ne olivat Lundin mieleen liian hintavia.
Pitkän etsinnän tuloksena löytyi vuosimallin 1982 Zetor 7045, jonka ulkoinen olemus oli 5 000 tunnin maatalouskäytössä mennyt niin rujon näköiseksi, että K-kauppias tarjosi sitä Lundille puoleen hintaan. Traktorin tekniikasta ei löytynyt isompia huolen aiheita ja traktorin ”kauneusvirheet” eivät Lundia huolettaneet, joten kaupat syntyivät kivuttomasti.
Traktorilla on siitä lähtien ajettu vuosittain noin kaksituhatta mottia myyntipuuta ja usein vielä tuhat kuutiota polttopuuta.
Alussa Zetorilla tehtiin maataloustöitäkin, mutta vähitellen siitä tuli kokopäivätoiminen metsätraktori. Lisäksi traktoria on käytetty kaadettujen pihapuiden siirroissa sekä muutamia hirsirakennuksiakin on purettu ja koottu Zetorin avulla.
Koska Zetor joutui metsäkäyttöön aiemman maatalouskäytön sijaan, siihen tehtiin oston jälkeen muutamia muutoksia. Ensimmäiseksi Zetorin ohjauksentehostin korvattiin hydro-ohjauksella, johon tarvittavat osat (Valmetin orbitrol-venttiili ja ohjaussylinteri) löytyivät purkaamolta. Melko pian traktorin oma tehoton hydrauliikka vaihtui nokkapumppuun ja erilliseen säiliöön. Vaihdoksen myötä kuormaajaan saatiin rivakammat liikkeet, eikä talvisaikaan tarvinnut odotella voimansiirron öljyjen lämpenemistä.
Koska nostolaitteelle ei ollut enää tarvetta, ruuvattiin se irti, jolloin saatiin kuormaimen käyttöön paremmin soveltunut tasainen lattia. Kääntyvälle istuimelle löytyi tarpeeksi tukeva jalusta Pikku-Sampon taka-akselista. Alkuperäinen Nokka-Koneen tekemä kuormain vaihtui 1990-luvun puolivälissä Patuun. Nykyinen Nokan jatkopuomi pelastettiin hyväkuntoisena romumiehen kasasta. Zetorilla on ajettu pitkälti yli 20 000 tuntia, ja pitkään työrupeamaan on sisältynyt myös useita remontteja.
Lund pitää Zetorin parhaimpina avuina helppoja remontteja ja huoltotoimia, sekä pientä polttoaineen kulutusta. Parillakymmenellä litralla ajaa helposti kahdeksan tuntia. Käynnistyvyydessäkään ei ole valittamista.
Lue Koneviestin nettisivuilta, mitä remontteja Lund on joutunut Zetoriinsa tekemään ja miten yhdistelmä etenee talvisessa metsässä!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Pitkään seisoneen Zetorin käyttöönotto – näillä keinoilla saatiin traktori takaisin työkuntoon
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat



