Pelkkä kaupungin suuruus ei riitä
Kaupungin suuruus ei enää ole avaintekijä paikallisen talouselämän kukoistukseen, toteaa Michiganin osavaltionyliopiston sosiologian apulaisprofessori Zachary Neal äskeisessä tutkimuksessaan.
Nealin mukaan aiemmin Amerikan suurimmilla kaupungeilla oli menestyvin talous, mutta nykyisin parhaiten pärjäävät koosta riippumatta kaupungit, joilla on eniten yhteyksiä, verkostoja toisiin paikkoihin, alueisiin jne.
Lisääntyvä lentoliikenne, suurnopeusjunat, internet ja muut teknologian innovaatiotuotteet ovat tuoneet paljon pienemmät kaupungit samalle viivalle esimerkiksi New Yorkin ja Chicagon kanssa, toteaa Neal edelleen tutkimuksistaan.
Uuden teknologian nostamia uusia menetyskaupunkeja ovat muun muassa Denver, Phoenix ja Bentonville, joka on esimerkiksi Wal-Mart-yhtiön kotikaupunki. Bentonville on vain 20 000 asukkaan kaupunki Arkansasissa – kuten mikä tahansa kaupunki meillä Suomessa. Sieltä on yli 300 kilometrin matka lähimpään suurkaupunkiin Kansas Cityyn, jonka metropolialueella asuu noin kaksi miljoonaa ihmistä.
”Teknologia on muuttanut pelikentän: 50 vuotta sitten kukaan ei olisi sijoittanut monikansallisen yhtiön – Wal-Martin– pääkonttoria Bentonvilleen, kun vaihtoehtoina olivat New York, Chicago tai Los Angeles”, kertoo Neal. Tai esimerkiksi, että monikansallinen 8,4 miljardin vuosiliikevaihdon suoramyyntiyritys Amway pitäisi vieläkin pääkonttoriaan (emoyhtiötään: Alticor-konserni) Adassa Michiganissa USAssa…
Neal tutki 64 amerikkalaiskaupungin asukasluvun ja lentoliikenteen määrän vuodesta 1900 vuoteen 2000. Tuloksista ilmeni, että asukasluku kuvasi talouden kehitystä parhaiten aina vuoteen 1950 asti, jolloin kaupallinen lentoliikenne alkoi yleistyä. Muutos jyrkkeni telekonferenssien ja internetin yleistymisen jälkeen – ja tuo ilmeinen myönteinen kehitys jatkuu kaikkialla meillä Suomessakin verkostoitumisen myötä.
Suurkaupungeista osa, kuten New York, Los Angeles ja Chicago rakensivat verkostoja ja onnistuivat säilyttämään taloudellisen vaikutusvaltansa.
Heikommin ovat pärjänneet muun muassa Detroit, Cleveland ja Pittsburgh, jotka eivät ole saaneet kunnolla rahoitusta ja joita pidetään nykyisin huonosti verkottuneina. Näissä kaupungeissa voivat huonosti sekä kokonaistalous että erityissektorit kuten teollisuustuotanto, kuljetus ja tietoliikenne.
Nealin tutkimusten mukaan on myös pienempiä kaupunkeja, jotka olivat melko merkityksettömiä vielä 50 vuotta sitten, mutta joista on sittemmin tullut merkittäviä taloudellisia keskuksia. Näitä ovat vaikkapa Pohjois-Carolinan Raleigh-Durhamin seutu, joka on keskittynyt innovointiin ja luovuuteen, ja Miami, joka on käyttänyt hyväksi sijaintiaan ja tehnyt kaupungista linkin Pohjois-, Keski- ja Etelä-Amerikan välille.
Nealin mukaan kaupunkien ei kannata keskittyä haalimaan lisää asukkaita. Tärkeämpää on rakentaa hyviä suhteita nimenomaan reilun ja aidon yhteistyön merkeissä toisiin kaupunkeihin lähellä ja kaukana kestävien liikekumppanuuksien ja suorien lentoyhteyksien avulla.
Neal pitää todennäköisenä, että seuraavan 50 vuoden aikana menestystekijät muuttuvat jälleen. Tulevaisuudessa ratkaiseviksi menestyksen avaimiksi voivat nousta kestävän kehityksen ympäristötekijät ja ekoenergiaratkaisut.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
