Toisen asteen lähikoulu on tasa-arvoa
Suomessa jyllää iso muutos. Meillä on paheneva vauvakato, suomalaiset harmaantuvat vauhdilla ja muuttoliike kaupunkeihin yltyy.
Tämä muutos pakottaa hakemaan rohkeita ratkaisuja, joilla tasa-arvoiset palvelut koulutuksesta alkaen turvataan jokaiselle suomalaiselle kautta maan myös tulevaisuudessa.
Keskusta esittää yhtenä ratkaisuna koulutuksen tasa-arvosta huolehtimiseksi toisen asteen lähikoulua.
Se tarkoittaa ammattikoulun ja lukion välisten raja-aitojen madaltamista niin, että ammattikoulussa opiskeleva nuori voisi suorittaa yleissivistävät opinnot lukiossa ja päinvastoin. Näin yhä useampi nuori pystyisi opiskelemaan lähellä kotiaan.
Toisen asteen lähikoulu ei tarkoita Ruotsin epäonnistunutta nuorisokoulua. Keskusta pitää kiinni toisen asteen duaalimallista. On valitettavaa, että etenkin kokoomus on lähtenyt tässä asiassa tahalliseen väärinymmärtämiseen ja ihmisten pelotteluun.
Keskusta katsoo, että tympeän puoluepolitikoinnin sijaan päättäjien olisi pikemmin yhdessä haettava ratkaisuja nuorten hyväksi.
Toisen asteen lähikoulussa on paljon myönteistä.
Mahdolliset yhteiset tilat, laitteet ja opettajat auttaisivat osaltaan pitämään koulut lähellä, opetuksen laadukkaana ja säästäisivät myös yhteisiä veroeuroja.
Myös opettajien kelpoisuusvaatimuksien yhtenäistämistä toisella asteella pitäisi harkita, jotta opettajia löytyy tulevaisuudessakin. Parhaimmillaan lukion opettaja voisi opettaa ammatillisessa koulutuksessa ja toisinpäin.
Rohkaisevaa on, että eri puolilla Suomea on jo menty toisen asteen lähikoulun suuntaan. Opintoja tulisi voida räätälöidä nykyistä paremmin opiskelijan oman kiinnostuksen ja motivaation mukaan. Ammatillisen koulutuksen ja lukion välisen raja-aidan madaltaminen kouluja yhdistämättä edistäisi tätä tavoitetta.
Hilkka Kemppi
kansanedustaja (kesk.)
eduskunnan sivistysvaliokunnan jäsen
Asikkala
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

