Kuluttaja on viisas
S-osuuskunnan tehtävä ei ole suomalaisen työn vastustaminen (Steven Frostdahl, MT 12.12.), eikä tehdä arvovalintoja kuluttajan puolesta. Kuluttajavalistus kuuluu tavaran tuottajalle, ja kuluttajalla on vapaa oikeus valita eri vaihtoehtojen välillä.
S-osuuskunnan päätehtäviin ei kuulu suomalaisen kansalaisyhteiskunnan käyttäytymissääntöjen sorvaaminen junttausetiikalla. Arvoihin perustuvia maailmankatsomuksia on monenlaisia, eikä S-kaupan kassajono ole ainoa, missä niitä voidaan omaksua.
Kauppias on viisas, jos ei laske markkinoille sellaista tuotetta, joka ei käy kaupaksi. Hän on myös viisas, jos ei tee tästä valinnasta kuluttajaa syntipukiksi.
Siveellinen ryhdikkyys ei kuulu markkinakapitalismin keskeisiin periaatteisiin, mutta kaksinaismoralismiin sortuminen voi olla anteeksiantamatonta.
Tavallinen arkiostaja ymmärtää laadun, kestävyyden ja hinnan välisen suhteen. Hän osaa vertailla ja ennen kaikkea ajatella omilla aivoillaan.
Tuotteiden myyminen ei tarvitse ympärilleen populismin verhoa eikä eettistä kosiskelua. Monelle perheelle riittää, että arkihyödyke täyttää perheen taloudellisen tarpeen – ilman arvovalintoja.
Kaija Keränen
vilja- ja sikatilan emäntä, FM
Somero
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
