Ryhtiä ruoka- bisnekseen
Alkusyksyn tuontiruokakuviot ovat olleet karmeaa luettavaa. Ensimmäisen pommin räjäytti Raisio virolaisella välipalarahkallaan ja jatkosta vastasi Valio saksalaisilla lihapullillaan.
Perusteluina on käytetty niin kotimaisen alihankkijan puuttumista, raaka-aineiden riittämättömyyttä kuin tuottajan etuakin. Selittelyksi menee, pahemman kerran.
Suomalaiset viljelijät ja tuottajajärjestöt ovat vuosikausia kampanjoineet kotimaisen ruuan puolesta tuoden esiin sen parhaita puolia esimerkiksi vastuullisuuden, työllistävyyden ja puhtauden kautta. Työ on tuottanut tulosta: suomiruoka on tutkimusten mukaan arvostetumpaa kuin koskaan.
On turhauttavaa, kun kotimaisuudella vuosikausia itseään markkinoineet viljelijäomisteiset elintarvikeyritykset nakertavat pohjan pois tältä kampanjoinnilta.
Tuontiruuan käyttäminen ei ole koskaan suomalaisen viljelijän etu, puhutaan sitten mistä tuotantosuunnasta tahansa. Kotimaisena pidettyjen brändien käyttäminen tuontiruuan yhteydessä on kuluttajan täydellistä halveksumista ja harhaanjohtamista. Samalla arvostetut yritykset ottavat maineensa puolesta ihan turhan riskin.
Virheet on löydetty ja selitykset kuultu. Nyt on ryhtiliikkeen vuoro! Jätetään tuontiruokakikkailut sikseen ja korjataan valikoimat kotimaisiksi.
Muistetaan viljelijöiden rooli omistajaohjaajina ja pidetään huoli siitä, ettei näitä tapauksia tule vastaan lisää. Vain sillä voimme välttyä sahaamasta omaa oksaamme poikki ja taata jatkossakin kuluttajien luottamuksen.
MTK-Etelä-Pohjanmaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
