Sähköauto on turvallisuusriski
Autoteollisuus on ilmoittanut joko osittain tai täysin luopuvansa polttomoottorien valmistamisesta vuosikymmenen loppuun mennessä siirtyessään kokonaisuudessaan sähköautojen tuotantoon autotehtaissaan.
Sähköautot tarvitsevat suuren määrän pieniä yhteen kytkettyjä akkuja, jotka tunnetusti ovat sekä räjähdys- että paloherkkiä muun muassa ylilatautumisen myötä. Niiden sammuttaminen on hyvin vaikeaa.
Autolauttojen autokansilla on jo tapahtunut joitakin sähköautojen tuleen syttymisiä, mikä on pahin mahdollinen merenkulullinen turvallisuuden riskiskenaario aavalla merellä.
Kuorma-autojakin ollaan jo varustamassa sähkömoottorein. Kuorma-autot käyttävät autolauttoja siirtyessään niin Suomen ja Viron väliä kuin Suomen ja Ruotsin väliäkin rahtiliikennöinnissään. Palon sammuttaminen laivan autokannella lienee täysin mahdotonta vieriviereen ajettujen rekka-autojen takia?
Maahamme syntyy akkutehtaita kuin sieniä sateella. Niiden tarvitsemia mineraaleja kartoitetaan maamme kallioperistä vastaamaan lisääntyvään kysyntään akkujen raaka-aineiden kotimaisen tuotannon turvaamiseksi.
Sähköautojen tuotannon ympäristövaikutus lieneekin oleellisesti suurempi kuin polttomoottoriautojen ympäristöjalanjälki, kun otetaan myös huomioon sähköautojen renkaiden uusi koostumus johtuen suuremmasta autojen omapainosta painavien akkujen seurauksena.
Tuovatko sähköautot tulevaisuudessa merkittävän riskin turvalliseksi koetulle autolauttaliikenteellemme naapurimaidemme välillä? Pyydänkin vastauksia asiaan perehtyneiltä akku- ja autoteollisuuden insinööritahoilta. Vai tulisiko sähköautot kuljettaa niiden kuljetuksiin tarkoitetuilla ja rakennetuilla kuljetuslautoilla ilman matkustajia?
Raimo Rönkkö
Somero
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
