Ammattidieselillä on kiire eduskuntaan
Ammattidiesel on suomalaisen elinkeinoelämän kilpailukyvylle entistä tärkeämpi, koska eduskunta käsittelee parhaillaan uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen korottamista.Kuljetusala on ahtaalla polttoaineen hintojen noustessa nopeasti ja rajusti. Kuljetusyritysten nousevat kustannukset ja heikentyneet toimintaedellytykset vaikuttavat kaikkiin logistiikkapalveluita ostaviin yrityksiin ja niin myös kuluttajiin.
Kuljetusalan yritykset ja monet elinkeinoelämän järjestöt ovat esittäneet ratkaisuksi ammattidieseliä eli sitä, että raskaissa tavarakuljetuksissa ja busseissa käytetty diesel olisi kevyemmin verotettua. Yrittäjäkentällä oltiinkin tyytyväisiä, kun hallitus ilmoitti helmikuussa aloittavansa ammattidieselin valmistelun.
Lakiesitystä ei ole silti näkynyt. Asialla on nyt kiire. Hallituksen esitys on annettava viimeistään marraskuussa, jotta tämä eduskunta ehtisi sen vielä käsitellä. On vaikea ymmärtää viivyttelyä asiassa, jota puolueet ovat laajasti kannattaneet niin hallituksessa kuin oppositiossa.
Ammattidiesel on suomalaisen elinkeinoelämän kilpailukyvylle entistä tärkeämpi, koska eduskunta käsittelee parhaillaan uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen korottamista.
Näillä näkymin polttoainelitran hinta voi nousta jopa kymmenillä senteillä vuodenvaihteessa 2023–2024, kun jakeluvelvoite kiristyy. Jokainen voi päätellä, miten massiivisia kustannusvaikutuksia tämä tarkoittaa paljon dieseliä kuluttaville raskaan liikenteen toimijoille.
Jakeluvelvoite on tehokas päästövähennyskeino, mutta sen rajuja kustannusvaikutuksia logistiikkayrityksille pitäisi tasata ammattidieseljärjestelmällä.
Emma-Stina Vehmanen
liikennepoliittinen asiantuntija
Suomen Yrittäjät
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




