Lukijalta: Suomenkielisen asiakaspalvelun turvaamisessa ja digiturvallisuudessa olisi EU -komissiolle töitä
Kansalaisten pitäisi saada EU:n jäsenmaissa palvelua omalla äidinkielellään, kirjoittaa Kimmo Hotulainen. Se ei kuitenkaan hänen mukaansa tunnu lainsäätäjää kiinnostavan.EU:n komission täytyisi määrätä lailla globaalisti toimivat yritykset palvelemaan suomalaisia asiakkaitaan asiallisesti ja nopeasti suomen kielellä – puhumaan ihmisenä ihmiselle.
Kansalainen sotkeutuu toinen toistaan ala-arvoisempaan ja sekavampaan palveluviidakkoon maailman ääristä englantia solkottavien, suomea sanaakaan ymmärtämättömien keskusten ja robottien kanssa. Ei saa millään suomeksi, vaikka kuinka pyytää!
Tällainen kansalaisia päivän askareissa auttava toiminta ei kuitenkaan ole kiinnostanut komissiota. Laiskoteltu on. Rahankeräystä ja veronvälttelyä on suojeltu, mutta 30 vuoden aikana ei ole saatu kattavaa palveluiden kieltä koskevaa lakia.
Pitäisi osata panna asiat järjestykseen, pitää ne järjestyksessä ja valvoa yhtiöiden toimintaa.
Kunnollisen kansalaisen, muun muassa maanviljelijöiden tekemisiä EU seuraa kaikilla mahdollisilla laitteilla ja kyselyillä.
Digi- ja turvallisuusasioista vastuussa oleva komissaari Henna Virkkunenkin näyttää edellisten tavoin hukkuvan suureen EU-sekametelisoppakattilaan, eikä konkreettisia parannuksia näy.
Tietoturvakysymysten hoito on aivan yhtä ala-arvoisella mallilla, kuin kansalliskielten vaadekin. Digirikollisuus, kansalaisten suoranainen häirintäterrori tietojenkalasteluineen saa rehottaa vuosikymmenestä toiseen – EU:n tai eduskunnan puuttumatta ja korjaamatta ongelmia. Häirintää toteutetaan jo robottienkin avustamana.
EU-komissio, EU-parlamentti ja Suomen eduskuntakin voisivat turvata sekä kansalaistensa palvelemisen omalla kielellä että elämän hyvin vaaralliseksi käyneessä digiympäristössä.
Lopuksi näyte erään tosisuuren globaalin yhtiön tuen robotin vastauksesta:
”Selvä hienoa… Yksi hetki kiitos… Olemme tällä hetkellä suljettu. Ole hyvä soittaa takaisin aikana meidän säännöllinen aukioloaikoina… Kiittää te ajaksi kutsumus mikroskooppi… Hyvästi!”
En voi soittaa enää, koska minulla ei ole mikroskoopin puhelinnumeroa.
Kimmo Hotulainen
eläkeläinen
Hanko
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





