Lukijalta: Ruokaketjusta ja hinnoittelusta tulee tehdä läpinäkyvää, jotta kuluttajalla on aito mahdollisuus valita
Koska olemassa olevien rakenteiden muuttaminen on haastavaa, on tärkeää antaa kuluttajille mahdollisuus vaikuttaa markkinoiden kautta, kirjoittaa Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtaja Minna Hölttä.
Selkeät pakkausmerkinnät voivat tarjota myös kaupalle mahdollisuuden brändätä tuottajaystävällisiä tuotemerkkejä sekä kilpailla asiakkaista myös tuotannon reiluudella, kirjoittaja toteaa. Kuvituskuva. Kuva: Petteri KivimäkiMaatalouden kannattavuus on kotimaassa suuri haaste, ja yksi jatkuvista ongelmista on kaupan ja teollisuuden vahva asema alkutuotannon hinnoittelussa. Vaikka hallitukset toisensa perään ovat luvanneet ratkaisuja tilanteeseen ja halunneet tasata alkutuottajien ja muiden ketjun osapuolten välistä tulonjakoa, tulokset ovat usein jääneet olemattomiksi. Tämän vuoksi maatalouden ja kotimaisen ruoantuotannon kannattavuus on edelleen heikentynyt. Tämä johtaa yhä useamman maatalousyrityksen lopettamiseen, ja omavaraisuutemme vaarantumiseen.
Koska olemassa olevien rakenteiden muuttaminen on haastavaa, on tärkeää antaa kuluttajille mahdollisuus vaikuttaa markkinoiden kautta. Ihannetilanteessahan tuottajat saisivat reilun tulon suoraan markkinoilta kannattavasti ja kestävästi.
Yksi keino parantaa alkutuottajien asemaa olisi vaatia pakkausmerkintöihin tuottajahinnan osuus matalan jalostusasteen elintarvikkeissa.
Yksi keino parantaa alkutuottajien asemaa olisi vaatia pakkausmerkintöihin tuottajahinnan osuus matalan jalostusasteen elintarvikkeissa. Jo nyt elintarvikkeisiin merkitään lain vaatimuksesta erilaisia tuotetietoja, ja lisäämällä selkeä merkintä siitä, kuinka suuri osuus tuotteen hinnasta menee alkutuottajalle toisi koko ruokaketjuun tarvittavaa läpinäkyvyyttä. Tämä auttaisi kuluttajia tekemään tietoisempia valintoja.
Kun kuluttajat tietävät paremmin, minne heidän rahansa menevät, he voivat valinnoillaan halutessaan helposti edistää reilumpaa tulonjakoa ja tukea kestävää ruoantuotantoa. Selkeät merkinnät voivat tarjota myös kaupalle mahdollisuuden brändätä tuottajaystävällisiä tuotemerkkejä sekä kilpailla asiakkaista myös tuotannon reiluudella.
Minna Hölttä
Puheenjohtaja
Maaseutu- ja erävihreät
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




