Saariston liikenteeseen tarvitaan uudenlaisia ratkaisuja
Erityisesti tavaraliikenteen maksut ovat aiheuttaneet huolta.Heisalalaiset yrittäjät Toni Rahkonen perheineen sekä Sonja ja Andreas Johansson olivat huolissaan saariston tulevaisuudesta (MT 28.11.). He toivoivat, että liikenne- ja viestintäministeriö harkitsisi vielä esitystä yhteysalusliikenteen maksullisuudesta.
Ministeriöllä on yhdessä Liikenneviraston ja Varsinais-Suomen elykeskuksen kanssa meneillään kokeilu saariston liikennepalvelujen kehittämiseksi. Meillä on aivan sama tavoite kuin saariston yrittäjillä: haluamme elinvoimaisen saariston säilyvän.
Jos saamme kehitettyä uudenlaista yrittäjyyttä ja matkailua, hyödyttää se myös saariston vakituisia asukkaita.
Kokeilua valmisteltaessa on käynyt selväksi, että valtion kustantamien yhteysalusliikenteen palvelujen rinnalle tarvitaan markkinaehtoista liikennettä.
Saariston liikenne- ja kuljetusyrittäjiltä on kuitenkin saatu palautetta, että he eivät pysty kehittämään palvelujaan niin kauan kuin valtio tarjoaa ilmaispalveluja.
Asetusehdotukset yhteysalusliikenteen maksullisuudesta ovat lausuntokierroksella, palautetta voi antaa 16.12. saakka. Esitettyjä maksuja tullaan jo tähän mennessä saadun palautteen perusteella kohtuullistamaan. Erityisesti tavaraliikenteen maksut ovat aiheuttaneet huolta.
Maksuja perittäisiin esityksen mukaan kaikilta käyttäjiltä. Perustuslaki ei mahdollista erisuuruisten maksujen perimistä saaristolaisilta ja muilta käyttäjiltä. Saaristokunnat voivat kuitenkin myöntää avustusta vakinaisille asukkaille, jos katsovat sen tarpeelliseksi.
Saaristomerellä ja Suomenlahdella yhteysalusliikenne on ollut saariston vakituisille asukkaille maksutonta 1.7.1975 alkaen ja kaikille käyttäjille 1.9.2009 alkaen. Muilla Suomen saaristoalueilla vastaavia palveluja ei ole ollut tarjolla.
Suomessa on reilut 300 vakituisesti asuttua saarta, joihin ei ole tie- tai maantielauttayhteyttä tai yhteysalusliikennettä. Lossit ovat osa tieverkkoa, eikä niihin ole tulossa maksuja.
Sabina Lindström
yksikön johtaja
Liikenne- ja viestintäministeriö
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

