Bioenergia on saatava osaksi EU:n energiapalettia
Koska hiilidioksidipäästöjen vähentämistä halutaan kiirehtiä, ovat biopolttoaineet siihen vastaus. Biokaasu sopii nykyisiin polttomoottoreihin, joten sen käyttöönotto voi tapahtua nopeasti eikä edellytä ajoneuvokaluston eikä jakeluverkoston uudistamista.
Kotimaista biokaasua voi tankata muun muassa Lievestuoreen Lämpö Oy:n biokaasupisteestä. Kuva: Petteri KivimäkiEuroopan unionissa viime vuoden lokakuussa sovittu polttomoottoriautojen valmistuksen ja myymisen kieltäminen joutui maaliskuussa uuteen harkintaan. Saksan ja Italian mielestä polttomoottoriautojen valmistus pitää sallia EU:n alueella myös vuoden 2035 jälkeen, jos ne käyttävät hiilineutraaleja, vihreään vetyyn perustuvia synteettisiä polttoaineita. Komissiota vaadittiin korjaamaan esitystään.
Kun suuret jäsenmaat asettuivat esitystä vastaan, komission on pakko myöntyä. Saksan ja Italian esitys oli myös perusteltu. Päästöjen vähentäminen onnistuu parhaiten teknologianeutraalisti. Poliitikkojen tehtävä on asettaa tavoite ja yritysten tehtävänä on etsiä keinot siihen pääsemiseksi. Ideologia ei yksin riitä, vaan se tarvitsee toteutuakseen teknologiaa.
Ideologia ei yksin riitä, vaan se tarvitsee toteutuakseen teknologiaa.
Päästöjä pitää tarkastella laajemmin. Sähköauto ei tuota päästöjä, mutta sähkön tuottaminen esimerkiksi kivihiilellä tuottaa. Sähköistäminen vaatii myös paljon harvinaisia maametalleja, joita EU:n alueella on todella vähän. Niitä joudutaan tuomaan muun muassa Kiinasta.
EU:n kamareissa Saksan ja Italian mielenmuutokseen ei oltu tyytyväisiä, koska sen arvioitiin antavan mallia myös muille maille.
Arvio toteutui oikeaksi. Italia haluaa nyt, että myös biopolttoaineiden käyttö hyväksytään vuoden 2035 jälkeen. Italian ympäristöministeri Gilberto Pichetto Fratinin mukaan EU-maiden pitää aloittaa uusi keskustelu parhaasta mahdollisesta tutkittuun tietoon perustuvasta ratkaisusta, jolla liikenteen päästöjä voidaan vähentää. (MT 21.4.)
Vaikka Italia ajaa isona autonvalmistajana omaa etuaan, vaatimus bioenergian hyväksymisestä on myös Suomen edun mukainen.
Meillä on jo panostettu paljon biopolttoaineiden tuotantoon. Muun muassa maataloudessa tuotetun biokaasun tuotanto yli kaksinkertaistui viime vuonna. Myös jätteistä ja metsäteollisuuden sivutuotteista valmistetaan biopolttoaineita.
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL esittävät yhdessä, että tuleva hallitus laatii kansallisen biokaasuohjelman vuosille 2023–2035. Ohjelmassa tulisi järjestöjen mielestä muun muassa määritellä tarvittavat toimenpiteet biokaasun tuotannon ja käytön kasvattamiseksi. Biokaasu tulee ottaa järjestöjen mukaan huomioon vähäpäästöisenä energiamuotona. (MT 19.4.)
Jos esimerkiksi biokaasun käyttö sallitaan EU:ssa synteettisten polttoaineiden lisäksi, antaa se tukevan nojan uusille biokaasuinvestoinneilla ja -innovaatioille.
Koska hiilidioksidipäästöjen vähentämistä halutaan kiirehtiä, ovat biopolttoaineet siihen vastaus. Biokaasu sopii nykyisiin polttomoottoreihin, joten sen käyttöönotto voi tapahtua nopeasti eikä edellytä ajoneuvokaluston eikä jakeluverkoston uudistamista.
Biopolttoaineiden käyttöä pitää edistää myös siksi, että vuoden 2035 jälkeen polttomoottoriautoja on joka tapauksessa paljon liikkeellä. Ilmaston kannalta olisi hienoa, että niissä käytettäisiin fossiilisten polttoaineiden sijaan biopolttoaineita.
Viime talven opetukset sähkön hinnan rajusta noususta on pidettävä tarkasti mielessä. On mielenkiintoista nähdä, miten esimerkiksi Saksa tulevaisuudessa hoitaa sähköntuotannon. Maa sulki viimeiset ydinvoimalat viime viikonloppuna. Saksan ajamien synteettisten polttoaineiden valmistus vaatii paljon sähköä.
Suomi selvisi viime talven sähkökriisistä monta muuta EU-maata paremmin, koska meillä on monipuolinen energiapaletti, jossa uusiutuvan energia osuus on jo suuri. Monipuolinen energiapaletti vahvistaisi myös koko EU:n huoltovarmuutta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



