
Ilmastokriisi ei odota – EU:n on korjattava huonot lait vihreää siirtymää vaarantamatta
USA:ssa poljento on tätä nykyä se, että kun valta vaihtuu, kaikki vanha ja vielä vähän enemmän romutetaan. EU ei saisi sortua samaan.Pitkään näytti siltä, että Ursula von der Leyenin johtama uusi EU-komissio pyrkii sovittamaan mahdollisimman tasapainoisesti yhteen ympäristön- ja ilmastonsuojelua sekä EU-talouden monitahoisia intressejä.
Viimeisimpien käänteiden perusteella tasapaino on kuitenkin järkkymässä. Huonosti valmistelluille laeille on käymässä huonosti, koska kielteiset taloudelliset vaikutukset ovat liian suuria. (MT 29.9.)
Metsäkatoasetuksen mukanaan tuoma tarpeeton ja resursseja nielevä raportointi on myrkkyä pienelle ja keskisuurelle teollisuudelle. Keskeisten kauppakumppanien palaute on sekin ollut yksiselitteisen kielteistä.
Myös muita von der Leyenin johtaman edellisen komission metsiä koskevia ympäristö- ja ilmastolakeja murennetaan aktiivisesti.
Saksan liittokansleri Friedrich Merz (vasemmalla edessä) on painostanut EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyenin (selin oikealla) korjaamaan epäonnistuneita ympäristö- ja ilmastolakeja. Kuva: Nikolai LinaresEU-parlamentti on torjumassa metsien käytön valvontaa kiristävää monitorointiasetusta. Mitään lisäarvoa uusi säädös ei toisi. Se vain lisäisi byrokratiataakkaa, vaikka juuri sitä on luvattu keventää.
EU-säädöksien määräämään hiilinielujen laskentaan liittyy ongelmia, jotka heikentävät metsäisten maiden biotalouden kilpailukykyä. Jonkinlainen korjausliike on pakko tehdä.
On täysin mahdollista, että myös maa- ja metsätaloudelle sälytetyn ennallistamisen kanssa pitää peruuttaa, koska asetuksen toimeenpanon huomattavan suurille kustannuksille ei tahdo löytyä maksajaa.
Hiilinielujen laskentaan liittyy ongelmia, jotka heikentävät metsäisten maiden biotalouden kilpailukykyä.
Eivätkä ongelmat rajoitu vain maa- ja metsätalouteen. Uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltäminen tuskin toteutuu vuonna 2035. Syyt ovat sekä taloudellisia että poliittisia.
Autoteollisuus alihankintaketjuineen on edelleen yksi Euroopan talouden tukipilareista. Liikenteen sähköistämiseen liittyvät kielteiset työllisyysvaikutukset ovat olleet odotettua rajumpia. Irtisanomisten tahti vain kiihtyy, jos polttomoottorikielto toteutuu.
Erityisesti Saksassa kaikki tämä vauhdittaa oikeistopopulistien suosion kasvua. Duisburg-Essenin yliopiston asiantuntijat varoittivat jo helmikuun liittopäivävaalien jälkeen, että Vaihtoehto Saksalle -puolue (AfD) menestyi läntisessä Saksassa nimenomaan autoteollisuuskaupungeissa.
Saksan autoteollisuudella menee huonosti, koska liikenteen sähköistäminen ei ole edennyt odotetusti. Kuva: VolkswagenSama meno jatkui suurimman osavaltion, perinteisestä teollisuudestaan tunnetun Nordrhein-Westfalenin kunnallisvaaleissa muutama viikko sitten (Die Zeit 15.9.)
Tätä meneillään olevaa poliittista käännettä Bryssel ei voi sivuuttaa. Saksa pitää siitä huolen yhdessä muiden autoteollisuusmaiden kanssa.
EU:n on kyettävä korjaamaan ja tarvittaessa myös peruuttamaan lakeja, joiden vaikutukset ovat kaikkea muuta kuin mitä tavoiteltiin. Peruuttamiseen ja korjaamiseen liittyy kuitenkin myös varjopuolia, joita ei pidä väheksyä.
EU:n on huolehdittava siitä, ettei lainsäädännön kanssa tehdä liian herkästi liian jyrkkiä äkkikäännöksiä.
EU:n ympäristö- ja ilmastolakeihin tehtävät tuntuvat muutokset ovat huonoja uutisia niille aloille ja yrityksille, jotka ovat jo pitkään panostaneet vihreään siirtymään. Koska talouselämälle ylipäätään nimenomaan ennustettavuus on kaiken perusta, kilpailukyvyn puolesta liputtavan EU:n on huolehdittava siitä, ettei lainsäädännön kanssa tehdä liian herkästi liian jyrkkiä äkkikäännöksiä.
Ympäristö- ja ilmastoasiat olivat agendalla myös Kööpenhaminan epävirallisessa EU-huippukokouksessa. Kuvassa komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen (vas.)ja puheenjohtajamaa Tanskan pääministeri Mette Fredriksen Kuva: Christian Falck WolffÄänestäjien huutoon pitää vastata, mutta ei samalla tavalla kuin presidentti Donald Trumpin hallitsemassa USA:ssa, missä kaikki ja vielä vähän enemmän menee uusiksi, kun valta vaihtuu.
Erityisen huolestuttavaa on se, jos ilmastonmuutoksen, ihmiskunnan vääjäämättä suurimman turvallisuusriskin kanssa tempoillaan vaalikaudesta toiseen. Tässäkin USA on varoittava esimerkki. Trump ei ole vain ajanut alas edellisen hallinnon lakeja. Hän kieltää koko ilmastonmuutoksen.
Se, että EU:ssa ei lähdetä tällaiseen hölmöilyyn ja huolehditaan lainsäädännön ennustettavuudesta, pitää nostaa keskeiseksi osaksi Euroopan strategisen autonomian vahvistamista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat












