suoraan tilalta.fi
”Verkkokauppa tarjoaa jatkossa yhä useammalle pientuottajalle toimivan markkinointikanavan.”Tuotteiden ja palveluiden ostaminen verkosta on jo muutaman vuoden ollut nopeassa kasvussa. Pitkään juroneen verkkokaupan voi arvioida jopa tehneen ratkaisevan läpimurtonsa. Kasvua ja uusia mahdollisuuksia on luvassa jatkossakin.
Verkkokauppa tekee tuloaan myös ruokamarkkinoille. Haasteena on tuoretuotteiden vaatima nopea ja laadun turvaava toimitusketju.
Sekään ei näytä olevan ylipääsemätön este. Itella tarjoaa nykyisin kylmäkuljetuspalvelun asiakkaan kotiovelle. Palvelu avaa uusia mahdollisuuksia erityisesti elintarvikkeiden verkkokaupalle ja tilojen suoramyynnille.
Esimerkkiä näyttää kotimaiseen laatulihaan erikoistunut lihatukku Tamminen. Se on tuonut markkinoille kolme erilaista, kymmenen kilon lihavalikoimaa, jotka kuluttaja voi tilata verkosta suoraan kotiin toimitettuna (MT 11.1.).
Kun konseptiin kuuluvat lihan alkuperän ja tuottajan tuntemus, verkkokaupassa on jopa suoraan tilalta ostamisen tuntu. Lisäksi ostaja säästyy autoilulta, ja kilometrejä säästyy myös sen ansiosta, että ostokset liikkuvat jakelijan ”kimppakyydillä”.
Toimitusketjuissa on vielä varmasti kehitettävää. On silti varmaa, että verkkokauppa tarjoaa jatkossa yhä useammalle maatilalle ja ruuan jatkojalostajalle toimivan markkinointikanavan.
Nykyinen malli on, että kauppa rakentaa jopa kymmenien tuhansien kuutioiden suurmyymälöitä, joihin asiakkaat autoilevat pitkät matkat tutkimaan tarjontaa. Kenties tulevaisuudessa nämä kuutiot on jaettu asiakkaiden ”tavaralaatikoiksi”, joihin verkkokaupoista tehdyt hankinnat toimitetaan yhteisellä kuljetuksella.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
