Sinappi palaa kotiin
”Maku on tunnetusti makuasia.”Turun Sinapin siirtyminen aikoinaan pois Suomesta oli tapaus. Tunnettu tuotemerkki, johon suomalaisilla oli vankka tunneside, vietiin valmistettavaksi toiseen maahan.
Sinapin osti kansainvälinen elintarvikejätti Unilever, joka ryhtyi valmistuttamaan sitä Ruotsissa. Sielläkään sinappi ei pysynyt kauan vaan se siirrettiin Puolaan, jossa valmistus oli vielä halvempaa.
Viime viikon uutinen oli, että Turun Sinappi palaa kiertolaisvuosien jälkeen takaisin Suomeen. Turun Sinappia ryhdytään valmistamaan Pyhännällä.
Sinapin tarinaa kannattaa seurata, sillä se kuvaa hyvin kansainvälistyvän talouden liikkeitä. Suuret kansainväliset yhtiöt rakentavat toimintansa puhtaasti omistaja-arvon maksimoinnin varaa. Se tarkoittaa sitä, että tuotetta tehdään siellä, missä tuotanto on edullisinta. Näin kävi Turun Sinapillekin.
Kuluttajat kuitenkin äänestivät jaloillaan ja lompakollaan. Unileverkään tuskin arvasi, että joidenkin asioiden on parasta olla suomalaisia. Johtopäätös oli, että vaikka sinapin valmistus Suomessa tuleekin kalliimmaksi kuin Puolassa, kannattaa silti palata juurilleen.
Maku on tunnetusti makuasia. Elintarvikkeissakin paikalliset maut ja tottumukset vaikuttavat ratkaisevasti tuotteen menestymiseen. Venäjällä ei voi myydä ruotsalaista makkaraa eikä päinvastoin. Ruisleivän on parasta olla tutun leipomon tekemää.
Turun Sinapin vaellus on silti poikkeustapaus. Yleensä se, joka lähtee, jää sille tielleen. Sen vuoksi kannattaa harkita aina kahdesti, ennen kuin myy menestyvän tuotemerkin tai yrityksen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

