Mainonnan rajat
Nettipelaaminen ei tunne rajoja.Suomessa rajoitetaan mainontaa monella tavalla, vaikka sitä ei mainostulvan keskellä aina huomaisikaan.
Viime viikolla Poliisihallitus puuttui Veikkauksen ja Raha-automaattiyhdistyksen mainontaan. Poliisihallitus kielsi Veikkauksen pelien mainostamisen myyntipaikkojen kassoilla ja infopisteissä. Raha-automaattiyhdistyksen osalta kieltolistalle joutui Harjakainen-nimisen raha-automaattipelin markkinoinnin kuva- ja videomateriaalia.
Poliisihallitus perustelee kotimaisten yhtiöiden mainonnan rajoituksia sillä, että maininta on liian aggressiivista.
Suomessa rahapelit ovat Veikkauksen, Raha-automaattiyhdistyksen ja Fintoton monopoleja. Näiden pelien mainostaminen on sallittua toisin kuin ulkomaisten rahapelien. Veikkauksen varatoimitusjohtaja Olli Saarikoski onkin hämmästynyt mainonnan rajoittamisesta.
Kansainvälisten rahapeliyhtiöiden mainoskielto koskee suomalaisia myös ulkomailla. Poliisihallitus kielsi Jokereita uhkasakon uhalla käyttämästä Nordic Bet -yhtiön logoa pelipaidoissaan myös vieraskentillä.
Ulkomaisten peliyhtiöiden mainoskielto on kuitenkin suhteellinen käsite. Yhtiöiden mainokset näkyvät muun muassa televisiossa näytettävissä kansainvälisissä urheilutapahtumissa ja internetin sivuilla.
Monopoliasemastaan huolimatta kotimaiset peliyhtiöt joutuvat kilpailemaan internetissä, koska suomalainen pelaaja voi vapaasti valita myös ulkomaisen vaihtoehdon. Ulkomaisten yhtiöiden osuus nettipelimarkkinoista on jo nyt noin neljännes.
Suomi on perustellut rahapelien monopolia EU:lle muun muassa sillä, että se on tehokkain keino taistella peliriippuvuutta vastaan. Kuinka Loton mainonnan rajoittaminen kaupoissa ja kioskeissa palvelee tätä tarkoitusta pelaamisen siirtyessä yhä enemmän nettiin?
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
