Politiikka

Dieselillä ja kaasulla ajaminen kallistuu, mikäli liikenneverotusta selvittäneen työryhmän ehdotus toteutuu

Kilometriverotukseen siirtymisen työryhmä torjuu turhan kalliina vaihtoehtona.
Jarmo Palokallio
Dieselin kallistumisen vaikutus jää työryhmän mukaan kansantaloudelle maltilliseksi, mutta se voi silti kirpaista vientiteollisuutta.

Diesel- ja kaasuautoilu uhkaa kallistua, mikäli liikenneverotusta pohtineen työryhmän ehdotus toteutuu. Kilometriverotusta työryhmä ei pidä ainakaan lähiaikoina toteuttamiskelpoisena vaihtoehtona.

Liikenneverotusta pohtinut työryhmä luovutti ehdotuksensa tänään valtiovarainministeri Matti Vanhaselle (kesk.). Ehdotukset eivät tuoneet varsinaisesti mitään uutta ja ne keskittyivät valtion verokertymän ylläpitoon ja päästöjen rahastuksella tapahtuvaan ympäristöohjaukseen.

Työryhmän lähtökohtana oli, että valtion liikenteeltä keräämät verotulot uhkaavat vähetä 1,7 miljardilla eurolla vuoteen 2030.

Polttoaineveroon työryhmä kaavaili korotusautomaattia, joka pitäisi sen korotukset vähintään elinkustannusindeksin vauhdissa.

Korotusautomaatin tarve liittyy hallitusten tekemien toistuvien polttoaineveron korotusten vastustukseen. Hallitukset joutuvat perustelemaan joka kerta toimiaan, mikä on viestinnällisesti hankalaa ja vaikeuttaa poliittista päätöksentekoa.

Polttoaineverotuksen ongelmana on, että pitkällä aikavälillä polttoaineveroa maksavien autojen määrä kuitenkin vähenee, eikä koko veroalenemaa voida paikata pelkästään näiden autojen verotusta korottamalla.

Dieselin verotukea työryhmä haluaisi pienentää. Mikäli dieselin kallistuminen koituu raskaalle liikenteelle kohtuuttomaksi, harkintaan voidaan ottaa energiaverodirektiivin sallima polttoaineveronpalautus.

Dieselin veronpalautus aiheuttaisi hakemusten käsittelyyn ja valvontaan liittyviä kustannuksia sekä väärinkäytösten riskejä.

Työryhmä ei näe dieselin kallistumisessa dramaattisia vaikutuksia kansantaloudelle. Vientiteollisuuden kilpailukykyyn se silti heikentää.

Sen lieventämiseen voidaan ottaa käyttöön muiden tuotantopanoksien, kuten työn verotuksen alentaminen.

Kaasuautoille työryhmä kaavaili käyttövoimaveroa samaan tapaan kuin dieselautoille.

Pidemmällä aikavälillä liikenteen veropohjaa ylläpitää ajoneuvoveron korotus. Se on kätevä tapa kerätä valtiolle veroja.

Ympäristöohjaavuutta ajoneuvoverolla ei juuri ole ja se myös kohdistuu eniten pienituloisiin, mutta siltä osin veronkiristys jää työryhmän mukaan maltilliseksi.

Kilometriverotusta työryhmä pohti tieluokan ja alueellisen porrastuksen mukaan sekä tasaverona. Ongelmaksi nousi, että porrastettu kilometrivero ohjaisi liikennettä haitallisesti alemmalle tieverkolle.

Vielä suuremmaksi ongelmaksi nousivat paikannukseen perustuvien kilometriverojärjestelmien huomattavat investointi- ja käyttökustannukset.

"Arvioiduilla kustannustasolla kilometriverotusta ei voi pitää perusteltuna", raportti toteaa.

Pidemmällä aikajänteellä verokertymän laskiessa kilometrivero voi silti tulla kysymykseen. Paikalliset ruuhkamaksut voisivat olla askel siihen suuntaan.

Lue lisää

Koeajo: Teslan Model 3 kiihtyy nollasta sataan aivastuksen nopeudella

Vihapuhe ärsyttää suomalaisia naisia, miehiä kiukuttaa Suomen kiltteys EU-asioissa

Yhdistetään ensin maakunnan liitot

Pääministeri Marin Twitterissä: Verot ateriaedusta on maksettava, vaikka etuus palautetaankin