MT Jättinumero: MT.FI-sivuston kaikki artikkelit saatavilla 30.10.-1.11. ilman lukurajoituksia
Kolumni

Kaupallista isänmaallisuutta vai isänmaallista kaupallisuutta?

On arveluttavaa, että kuluttajaa vedätetään pukemalla ulkomainen tuote suomalaisuuden kaapuun tai nimeämällä se erehdyttävään tapaan.

Graafikko Kasper Strömman suunnitteli keväällä humoristisen, saksalaisen kauppaketju Lidlin logoa muistuttavan BAGL-paidan. Hän laittoi parodiapaidat myyntiin.

Lidlin mielestä temppu kuitenkin ylitti lain rajat. Lidl pyysi Strömmania poistamaan paidat myynnistä. Pyyntö oli tosikkomainen, joskin oikeutettu.

Strömman toi vastavuoroisesti esiin sen, että Lidl myy elintarvikkeita, jotka muistuttavat kilpailijoiden tuotteita: Marsalkka-kahvi Presidentti-kahvia, Tukkijätkä-sulatejuusto Koskenlaskija-juustoa, Hieno Vilhelmiina -kahvi Kulta Katriinaa, Oattis-kaurajuoma Oatlyn vastaavaa ja niin edelleen.

Kyse ei ole sattumasta. Havainto ja sen tuominen esiin oli nokkela vastaveto: saksalainen myy suomalaisuutta suomalaisten tontilla.

Kesäkuussa tapetille nostettiin yhden K-kaupan mainos, jossa ruotsalaista varhaisperunaa myytiin ”melkein suomalaisena”.

”Kotimaisuus on meille tärkeä arvovalinta ja on myös hyvin tärkeää, että merkinnät ovat selkeät”, Keskon päivittäistavarakaupan johtaja Harri Hovi kommentoi yksittäistapausta. Kuluttajana rohkenen kyseenalaistaa lausunnon vilpittömyyden.

Kotimaisuus arvovalintana ainakin vaikuttaa jäävän myynnillisen menekin jalkoihin myös K-ryhmässä. ”Reilusti suomalainen” julistaa Pirkka-tuotteita mainostava kyltti nelostien laidassa, mutta tuon reiluuden perään voi kysyä.

Puhdistin silmälasini Pirkka-silmälasipyyhkeillä, jotta näkisin paremmin, mitä ostamani tuotteen kyljessä lukee pienellä präntillä. Siinä lukee: ”valmistuttaja Ruokakesko Oy, valmistusmaa Turkki”.

Siemailin kahvia ja mutustelin Pirkka-maitosuklaakaurakeksejä. Suomalaisesta nimestä huolimatta keksit on valmistettu Hollannissa, Pirkka-ruokasuola Tanskassa, Pirkka-mikropopcornit Ranskassa ja niin edelleen. Tuon kaiken voi tarkistaa siitä pienestä tekstistä, joka saattaa olla jopa pakkauksen pohjassa.

Ei ole häpeä pitää kotimaisuutta tärkeänä arvovalintana. Päinvastoin. Suomalaiset elintarvikkeet ovat laadukkaita ja kestävät vertailun. Sekään ei ole häpeä, että elintarvikkeita tuodaan ulkomailta. Päinvastoin. Ne tulevat tarpeeseen ja ne ovat tuulahdus maailmalta pieneen pohjoiseen Suomeen.

Se sen sijaan on arveluttavaa, että kuluttajaa vedätetään pukemalla ulkomainen tuote suomalaisuuden kaapuun tai nimeämällä se erehdyttävään tapaan.

Elintarvikeketjutkin selvittävät jatkuvasti omaa ja tuotteidensa imagoa, brändien asemaa ja niissä tapahtuvia muutoksia, kuluttajien tottumuksia ja kulutustottumuksia. Rohkeneekohan ketjuista yksikään kysyä noiden selvitysten yhteydessä kuluttajien mielipidettä siihen, onko vedätys reilua suomalaisuutta?

Ja jos rohkenee, rohkeneeko julkaista kuluttajien käsityksen ketjun omasta reiluudesta?

Lue lisää

Lidlin myymästä vuohenjuustosta löytyi listeriaa – kauppaketju vetää tuotteen pois myynnistä

Lidl kritisoi ruuan hintavertailuja – kaupat tietävät vertailun ostoskorin tuotteet ja pitävät niiden hinnat alhaalla

Järjettömyyden huippu on jo markkinoilla

Peruna on huippukokillekin innostava raaka-aine – Näillä vinkeillä valmistat täydelliset potut myös kotona