Ravintolaketjut ottavat muutoksen lihan alkuperämerkinnöissä vastaan vaihtelevasti, Picnic ja McDonald's etukenossa
Käytännössä esimerkiksi kinkun, makkaran tai jauhelihapihvien lihan alkuperää ei tarvitse ilmoittaa kirjallisena, jos ne tuodaan ravintolaan lämmitys- tai kypsennysvalmiina tuotteina.EU on hyväksynyt lain, jonka mukaan lihan alkuperämerkinnät tulevat Suomen ravintoloissa pakollisiksi kevään aikana. Eri ravintolaketjut valmistautuvat jo muutokseen.
"Laki tulee näkymään meillä siten, että tulemme ilmoittamaan näkyvästi käyttämämme lihan alkuperämaan", kahvilaketju Picnicin toimitusjohtaja Petteri Laurikainen kertoo.
"Olemme joka tapauksessa päivittämässä myymälämateriaaliamme kevään aikana ja tämä asia on jo ollut suunnittelupöydällä."
Myös McDonald's aikoo tehostaa lihan alkuperän kommunikointia ravintoloissaan.
"Nyt tiedot löytyvät ravintoloissa painetussa ruokaesitteessä ja nettisivuiltamme. Lisäksi meillä on Kysy ruoasta –kanava, jonka kautta kannustamme asiakkaitamme kysymään meiltä ruokaamme liittyviä kysymyksiä", viestintäjohtaja Heli Ryhänen kertoo.
"Näiden lisäksi tulemme vielä alkukeväästä, hyvissä ajoin ennen toukokuuta, tehostamaan lihan alkuperän kommunikointia ravintoloissamme, jotta tieto on asiakkaillemme mahdollisimman helposti saatavilla."
Merkintäkäytäntöjä mutkistaa, että säädös koskee tuoretta, jäähdytettyä ja jäädytettyä lihaa mutta ei raaka-aineena käytettyjä raakaliha- tai lihavalmisteita.
Käytännössä esimerkiksi kinkun, makkaran tai jauhelihapihvien lihan alkuperää ei tarvitse ilmoittaa kirjallisena, jos ne tuodaan ravintolaan lämmitys- tai kypsennysvalmiina tuotteina. Monilla ravintoloilla ja ravintolaketjuilla toiminta perustuu juuri tällaisiin tuotteisiin.
Harva pitseria esimerkiksi valmistaa omat kinkkunsa tai makkaransa, eivätkä hampurilaisketjutkaan välttämättä muotoile pihvejä keittiössä.
Hesburger kertoo aikovansa toimia lakien ja asetusten mukaisesti. Tällä hetkellä alkuperätiedot tulostetaan kysyttäessä asiakkaille ravintoloissa kassapäätteeltä, lisäksi ne löytyvät verkkosivuilta.
S-ryhmältä kerrotaan, että lihan alkuperä on lain voimaan astuessa ravintoloissa kirjallisesti saatavissa. "Ilmoituskäytännöt saattavat jonkin verran vaihdella ravintolatyypistä riippuen. Ketjuravintoloissamme myytävästä lihasta yli 90 prosenttia on kotimaista."
Myös Kotipizza käyttää suurimmaksi osaksi kotimaista lihaa, vain Parman kinkku on italialaista.
"Kotipizza-ketju on kertonut ja kertoo edelleen raaka-aineidensa alkuperän läpinäkyvästi. Lihatuotteidensa, samoin kuin muidenkin raaka-aineiden, alkuperä on helposti saatavilla verkkosivuilla ja kysyttäessä siitä kerrotaan myös ravintoloissa", viestintäpäällikkö Sonja Paju kertoo.
Lue myös:
EU hyväksyi: lihan alkuperämerkintä ravintoloissa pakolliseksi Suomessa
Ravintola-ala pitää lihan alkuperämaan kirjallista ilmoittamista jäykkänä vaatimuksena
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


