Historiallinen käänne: Tupperwarea saa nyt Prismasta
Tupperware on vaikeuksissa perinteisten myyntikeinojensa kanssa. Tupperware-kutsuilta tutut tuotteet löytyvät Yhdysvalloissa jo netistä sekä tavarataloista. Maanantaista alkaen niitä saa myös S-ryhmän kaupoista.Aiemmin kotikutsuilla myytyjä Tupperware-tuotteita löytyy nyt ensimmäistä kertaa suomalaisista marketeista. Maanantaista alkaen tuotteet tulevat myyntiin Prismoissa, verkkokaupassa ja valikoiduissa S-marketeissa, kerrotaan SOK:n tiedotteessa.
Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen kuvaa hetkeä ”historialliseksi.”
Earl Tupperin 1940-luvulla kehittämiä muovisia ruoansäilytyksen ja -valmistuksen astioita on myyty kotiesittelyissä vuodesta 1949. Suomeen tuotteet toi ensimmäisenä Elisabeth Rehn vuonna 1965.
Myyntikeinot pysyivät pitkään muuttumattomina: itsenäiset konsulentit kauppasivat tuotteita kotona ja työpaikoilla.
Tuotemyynti toi lisäansioita etenkin kodin piirissä työskenteleville naisille ympäri maailmaa vielä 2000-luvulla. Vuonna 2013 Tupperwaren suurin markkina oli Indonesia, jossa oli yhä suuri määrä verkostomarkkinoinnista kiinnostuneita kotiäitejä.
Naisten siirtyminen työelämään, kilpailevat tuotteet, päivittäistavarakaupan laajeneva valikoima, ja nettikauppa ovat kaikki vuorollaan syöneet Tupperwaren kansainvälisiä markkinoita.
Talousvaikeuksissa kamppailleen emoyhtiön osakkeen arvo nousi kodin tuotteiden koronahuumassa, mutta on sittemmin tippunut kuin kivi.
Yhtiö on etsinyt uusia liiketoimintamalleja tilanteensa parantamiseksi. Joillakin markkinoilla on siirrytty kokonaan nettikauppaan.
Tupperware-tuotteet ovat ilmestyneet myös yhdysvaltalaisten Target ja Macy’s -tavaratalojen valikoimiin. Nyt S-ryhmä liittyy joukkoon.
”Maanantaina Prismassa alkavat Suomen kaikkien aikojen suurimmat Tupperware-kutsut”, kehuu myyntipäällikkö Viitanen tiedotteessa.
Nähtäväksi jää, miten markettimyyntiin siirtyminen vaikuttaa suomalaisten Tupperware-konsulenttien verkostoon.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







