
Prisma syöksyi retkeilymarkkinoille: Haastaa muut merkit omalla mallistollaan – ”Kaikki retkeilytarvikkeet saman katon alta”
Luode12-mallisto tarjoaa retkeilyvarusteita alemmassa hintaluokassa. Prisma haluaa ravistella retkeilymarkkinoita.Luode12-retkeilymerkin tuotteita on saapunut hiljattain Prismoihin ympäri Suomea. Kyseessä on S-ryhmän uusi merkki, jota myydään vain Prismoissa. Valikoimaan kuuluu muun muassa vaatteita, kenkiä, asusteita, reppuja, telttoja sekä termospulloja ja retkituoleja.
S-ryhmä havaitsi ryminällä käynnistyneen ulkoilubuumin korona-aikana. Retkeilyinto ei ole hellittänyt, joten S-ryhmässä päätettiin toimia.
Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö Jonna Halme-Räsänen kertoo, että retkeilymarkkinat ovat olleet jo pitkään olemassa, mutta pirstaloituneet.
”Kotimaisia toimijoita tässä kategoriassa on vähemmän, mutta isoja kansainvälisiä toimijoita on paljon. Kansainvälisillä toimijoilla lähtötilanne on kuitenkin hieman erilainen. Siinä, missä he keskittyvät enemmän vuoristoihin, meillä retkeily on ulkoilua ja kävelyä. Tämä nousi esiin tutkimuksissammekin”, Halme-Räsänen kertoo.
Prisman urheilun ja jalkineiden päällikkö Anu Keskinen lisää, että ulkona liikkuminen on myös muuttunut, mikä on luonut uutta kysyntää.
”Me suomalaiset emme ole enää tuulipukukansaa, vaan enemmänkin outdoor-kansaa. Siihen tarvitaan säältä suojaavuutta enemmän. Meille ulkoilu on esimerkiksi retkeilyä, vaelluksia, kalastusta, pyöräilyä ja lenkkeilyä koiran kanssa. Haluamme olla siltä osin koko kansan merkki”, Keskinen sanoo.
Halme-Räsäsen mukaan Luode12-merkin tarkoituksena on vahvistaa entisestään ajatusta siitä, että kaiken saa saman katon alta. Jo nyt vaatteita ostetaan eniten hypermarketeista.
”Prisma on Suomen suosituin pukeutumisen ostopaikka. Suurin vetovoimatekijämme on saavutettavuus ja helppous. Tavoitteena on, että kuluttaja saisi meiltä kaikki retkeilyvarusteet saman katon alta.”
”Uskomme, että pystymme vaikuttamaan merkittävästi koko markkinaan meidän lähes 80 myymälällä. Hypermarkettien merkitys Suomessa on todella suuri. Retkeilymalliston myötä Prisman merkitys alueellisena ostopaikkana kasvaa ja muovaa siltä osin markkinaa.”
Luode12 on pysyvä merkki Prismoissa, eikä Keskisen mukaan tarkoitus ole myydä tuotteita eräkohtaisesti. Nyt kauppoihin tuodut tuotteet on valittu kysynnän ja asiakastutkimusten avulla. Syksyllä valikoimaan on tulossa uusia sesonginmukaisia retkeilytuotteita.
”Edellytämme vastuullista toimintaa.”
”Nyt meillä alkaa kertyä dataa, jonka kautta näemme, mikä toimii ja mitä lähdetään kehittämään. Jatkossakin tulemme kysymään asiakkailta heidän toivomuksiaan jatkokehittämisenkin tueksi. Jatkuvuus on tärkeässä osassa tässä mallistossa. Käytännössä uusi mallisto ei siis jyrää edellistä.”
Vastuullisuus on nykypäivän kuluttajalle yhä tärkeämpää. Koska Luode12-tuotteet ovat edullisempia hinnaltaan, nousee kysymys vastuullisuudesta herkemmin esille. Luode12-vaatteita ja -varusteita valmistetaan Kiinassa.
Halme-Räsänen painottaa, että S-ryhmä on sitoutunut vastuulliseen tuotantoon.
”Edellytämme vastuullista toimintaa myös kaikilta yhteistyökumppaneiltamme. Teetämme ulkopuolisen kolmannen osapuolen tekemiä tehdasauditointeja. Jos havaitaan poikkeamia, tehdään korjauksia. Jos tilanne ei korjaannu, emme voi jatkaa yhteistyötä. Ilmoitamme reilusti tuotteissamme valmistusmaan sekä tehtaan. Tämä tieto löytyy esimerkiksi pesulapusta tai verkkosivuiltamme.”
Juttua päivitetty 27.5. klo 11.00: Lisätty tieto tuotteiden valmistusmaasta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





