Suomalainen suosii kotimaista lihaa - elintarvikeyritysten tuotanto elpyy hieman
Elintarvikeyrityksillä on edelleen tiukkaa ja tuottajahinnat alenevat maataloutta lukuun ottamatta, todetaan Elintarviketeollisuuden talouskatsauksessa."Grillimakkaroista noin 60 prosenttia myydään kesäkuukausina. Lihatuotteissa ihmiset ostavat mieluiten kotimaisia tuotteita", johtaja Heli Tammivuori Elintarviketeollisuusliitosta kertoo.
Grillimakkaroiden lisäksi suomalaiset herkuttelevat kesällä jäätelöllä ja juomilla. Nälkäisten ja janoisten tyydyttämiseksi moni nuori on saanut kesätöitä elintarvikeyrityksissä.
Elintarviketeollisuus on saanut tuotantoaan hieman elpymään. Erityisesti mylly- ja leipomotuotteiden ja rasvojen tilanne on helpottunut. Ruokayritysten liikevaihdon alamäki näyttää päättyneen, mutta vienti ei edelleenkään vedä, ilmenee Elintarviketeollisuuden talouskatsauksesta 2/2016.
Maitotaloustuotteiden ja juustojen vienti oli maaliskuussa edelleen lähes puolet pienempää kuin ennen Venäjän tuontikieltoja. Silti se on noin kolmannes kaikesta elintarvikealan viennistä.
Lihatuotteiden ulkomaankaupassa on pientä virettä parempaan, vaikka siipikarjatuotteiden ylämäki kääntyi vuoden vaihteessa. Leipien, leivonnaisten ja kakkujen vienti on piristynyt, ja alkoholijuomien viennin kasvu jatkuu.
Lue myös
Kilpailu laskee ruuan hintaa yhä
Makkaratehtaat houkuttelevat grillaajia lihaisilla uutuuksilla
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

