Kinkku käy kaupaksi perinteiseen tahtiin
Taloustilanne, punaisen lihan syöntisuositukset tai viime aikojen lihakohut eivät ole vaikuttaneet joulukinkun kysyntään, suurimmista kaupparyhmistä kerrotaan.”Kinkut menevät kaupaksi perinteiseen malliin”, kertoo ryhmäpäällikkö Antti Oksa S-ryhmästä. ”Joulun pyhinä halutaan vaikeista tilanteista huolimatta nauttia perinteisistä jouluherkuista.”
Samoilla linjoilla on Keskon ostojohtaja Jyrki Karlsson. ”Joulu on ensisijaisesti ruuan ja rakkauden juhla, joten maailman eri ilmiöt eivät ole suurissa määrin ravistelleet perinteistä suomalaista jouluherkuttelua.”
S-ryhmän myymälöissä myydään tuoreita ja pakastettuja kinkkuja noin 2,6 miljoonaa kiloa. Lisäksi kypsiä kinkkuja myydään hieman alle 500 000 kiloa.
Karlsson toteaa, ettei pysty arvioimaan K-ryhmän kinkkujen kokonaismyyntiä, sillä Ruokakeskon keskusvarastosta tulevien valikoimien lisäksi K-kauppiaat tilaavat kinkkuja myös itsenäisesti omilta tavarantoimittajiltaan.
S-ryhmä myy tanskalaista tuontikinkkua noin 130 000 kiloa. Oksan mukaan tuontikinkun osuus on pienentynyt viime vuodesta.
Kaikki Ruokakeskon keskusvarastosta peräisin oleva kinkku on Karlssonin mukaan sataprosenttisesti suomalaista.
”Jotkut K-kauppiaat saattavat omia hankintakanaviaan pitkin hankkia kinkkuja myös ulkomailta, pääasiassa Tanskasta. Tanskasta tulevat määrät ovat arviomme mukaan melko pieniä, noin prosentin luokkaa.”
Molemmat miehet toteavat, että kotimaisuus on suurimmalle osalle kuluttajista tärkeä tekijä kinkkua valitessa.
”Suomalaiset porsaat ovat maailman terveimpiä”, Karlsson muistuttaa. ”Toisaalta halutaan tukea myös suomalaista työtä.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

