MTK ja SEL Finnairille: On se kumma kun ei suomalainen ruoka kelpaa!
Suomalainen ruoka on maabrändäystä parhaimmillaan ja osoittaisi vastuuta yhteiskunnasta, järjestöt muistuttavat valtionyhtiölle.
Finnair luo markkinoinnissaan suomalaista mielikuvaa muun muassa Marimekon tarjoiluastioilla. Yhtiö on kuitenkin vähitellen luopunut suomalaisista raaka-aineista. Kuva: FINNAIRMTK ja Suomen Elintarviketyöläisten Liitto (SEL) vetoavat Finnairiin, jotta sen lennoilla tarjoiltaisiin jatkossa kotimaista ruokaa. Mallia voisi ottaa vaikkapa hollantilaisesta KLM:stä, joka tuo ruoka-annoksissa selkeästi ilmi ruuan hollantilaisen alkuperän ja tuotantotavat.
Järjestöjä huolestuttaa lentoyhtiössä lisääntynyt ulkomaisen suosiminen. Finnair vaihtoi syksyllä kotimaiset sämpylät ulkomaisiin pakasteisiin, mikä pakotti yhtiölle vuodesta 1979 sämpylöitä valmistaneen Starfood Finlandin sulkemaan leipomonsa.
Järjestöt kannustavat yhtiötä sisällyttämään strategiaansa maabrändyksen ja yhteiskuntavastuun osaksi myös laadukkaan suomalaisen ruuan. Se voisi tuoda lentoyhtiölle jopa kilpailuetua.
Kuluttajat ympäri maailman ovat entistä kiinnostuneempia näistä asioista, havainnoi MTK:n johtokunnan jäsen Kati Partanen.
Partanen on myös maailman tuottajajärjestön WFO:n naisten puheenjohtaja ja liikkuu siksi säännöllisesti lentäen.
"Laatu ja vastuullisuus ovat nykyään valttia. Vaikkapa Aasiassa ruokahuijaukset sekä työntekijöiden huonot työehdot ja kohtelu ovat valitettavan yleisiä", muistuttaa SEL:n puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen.
Suomalaiset raaka-aineet ovat kansainvälisessä vertailussa erittäin laadukkaita, järjestöjen tiedotteessa muistutetaan. Esimerkiksi antibiootteja ei käytetä Suomessa kotieläintuotannossa sairauksien ennaltaehkäisyyn ja elintarvikkeiden torjunta-ainejäämät ovat kansainvälisessä vertailussa erittäin vähäiset.
"Näkyvyys Finnairin ruokatarjonnassa tukisi myös elintarvikeyritystemme kansainvälistymistä", tiedote lisää.
Finnair Taloussanomille: Sämpylöiden laatu ei kelvannut
Finnair vastasi kannanottoon liittyen Taloussanomille sunnuntaina, että kotimaiset sämpylät eivät olleet riittävän laadukkaita.
"Leipomo ei pystynyt tarjoamaan sämpylöitä, jotka olisivat vastanneet meidän ja asiakkaidemme laatuvaatimuksia", kommentoi viestintäpäällikkö Varpu Göös Finnairista.
Uutista on täydennetty kello 13.25 Taloussanomien saamalla kommentilla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
