Reko-renkaita yli sata, mukana noin 55 000 kuluttajaa
Ruokatoimittajien yhdistys palkitsi lähiruokarenkaat Ideasipulilla."Reko on tuonut uutta pöhinää ruokakauppaan ja tehostanut perinteistä torimyyntiä", toteaa maa- ja metsätalousministeriön neuvotteleva virkamies Hanna Mattila, itsekin Reko-renkaan jäsen.
Mattila kuuluu Helsingissä Puotilan Reko-lähiruokarenkaaseen, jossa on jo parituhatta jäsentä. Hänen mukaansa Reko voi olla hyvä ponnahduslauta tai kokeilupaikka aloittelevalle tuottajalle.
"Meillä Puotilassa eräs somalirouva toi myyntiin itse leipomiaan sambusa-piiraita. Niiden suosio oli hillitön. Nyt niitä kysytään joka kerta", Mattila tietää.
Reko tulee sanasta Rejäl konsumption (reilu kuluttaminen). Ensimmäiset Reko-renkaat perustettiin Pohjanmaalla vuonna 2013. Toiminta on levinnyt ympäri Suomea. Renkaita on jo yli sata ja jäseniä niissä yli 55‑000.
Reko-renkaat ovat lähentäneet tuottajia ja kuluttajia ja mahdollistaneet lähiruuan ostamisen myös maakunnissa, kiittää Ruokatoimittajien yhdistys, joka palkitsi Reko-toiminnan vuotuisella Ideasipulillaan.
"Toiminta on tarjonnut kuluttajille vaivattoman mahdollisuuden tutustua ruuan tuottajiin ja saada ruokaa, joka ei ole kulkenut keskusvarastojen ja kaupan kautta satoja kilometrejä. Tarjolla on myös ruokatuotteita, joita tavallinen kauppa ei tarjoa."
Reko-renkaissa tieto kulkee Facebookin kautta. Liittyminen renkaaseen on ilmaista. Facebook-sivuilla kerrotaan kunkin paikallisen renkaan myyntiajat ja paikat ja tilataan tuotteet.
Tuleva RuokaaSuomesta.fi -sivusto pyrkii yhdistämään niin tuottajien verkkokauppoja kuin lähiruokapiirejä ja -ravintoloita.
Reko-renkaat palkittiin tammikuussa vuoden ruokakulttuuritekona Helsingissä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


