K-ryhmä selvitti: Näin munkin ja tippaleivän suosio vaihtelee maakunnissa
Lappilainen syö munkkeja neljä kertaa niin paljon kuin Uudellamaalla asuva henkilö.
Lappilainen syö myyntidatan perusteella munkkeja nelinkertaisesti uusimaalaiseen verrattuna. Kuva: Jaana KankaanpääK-ryhmä on selvittänyt myyntidatastaan Suomen maakuntien väliset erot tippaleipien ja munkkien kulutuksessa.
Myyntidatan perusteella uusmaalainen nauttii tippaleipiä viisinkertaisesti lappilaiseen verrattuna. Lappilainen taas ostaa K-ryhmän kaupoista munkkeja nelinkertaisesti uusimaalaiseen verrattuna.
Eniten tippaleipiä syödään myyntidatan perusteella rannikkomaakunnissa, kun taas munkkeja suositaan eniten sisämaakunnissa. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä varmemmin vappuherkku muuttuu tippaleivästä munkkeihin. Ahvenanmaalla molemmat herkut ovat suosiossa tasoissa.
Suurin eroavaisuus herkkujen suosiossa näkyy Uudellamaalla, jossa tippaleipiä suositaan munkkeja enemmän. Päinvastainen tilanne näkyy Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla, jossa munkkeja suositaan tippaleivän kustannuksella.
"Munkkeja tuunataan erilaisiksi Halloweeniin, kevääseen ja kesään. Munkit ovat sokeroituja, sokeroimattomia, täytteellä tai ilman, ja erilaisia kuorrutteita ja täytteitä on tarjolla moneen makuun. Myös perinteiset berliininmunkit ovat kasvattaneet suosiotaan", K-ryhmän leipomotuotteista vastaava osto- ja myyntipäällikkö Tiina-Liisa Nirhola toteaa tiedotteessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

