Korona lisäsi ruuan verkko-ostamisen suosiota – Keskon palvelu ei kestänyt kävijäryntäystä - Ruoka - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Ruoka

Korona lisäsi ruuan verkko-ostamisen suosiota – Keskon palvelu ei kestänyt kävijäryntäystä

Ruuan verkkokauppa on myyntijohtajan mukaan ottanut viikossa kolmen vuoden harppauksen.
Kuvitus: Juho Leskinen
Jos ruokaa välttämättä verkkokaupan kautta haluaa, myyntijohtaja neuvoo tutustumaan verkossa omalle postinumeroalueelle ruokaa toimittaviin kauppoihin.

Keskon ruuan verkkokauppatoimitukset ovat ruuhkautuneet ja myös verkkopalvelussa on ollut ongelmia. Maanantaina aamupäivällä Keskon ruuan verkkokauppapalvelu oli hetken aikaa kokonaan pois käytöstä kävijäpiikin takia.

Keskon digitaalisten palveluiden myyntijohtaja Antti Rajala kertoo Maaseudun Tulevaisuudelle, että verkkosivustoa on korjattu, ja se toimii jälleen. Ongelmissa oli kyse siitä, että suuren kävijämäärän takia sivusto ei pysynyt enää pystyssä.

"Palvelinkapasiteettia on kasvatettu", Rajala sanoo.

Myyntijohtaja lupaa, että tilannetta seurataan tiiviisti, jotta ongelmia ei enää jatkossa syntyisi.

Myös aiemmin Keskon ruokakaupan verkkopalveluiden kapasiteetti on loppunut kesken. Edellisen kerran ongelmia oli Rajalan mukaan noin pari viikkoa sitten.

"Joitain kertoja on tässä ollut ongelmia, mutta olemme pyrkineet nopeasti varmistamaan palvelun toimivuuden", hän toteaa.

Rajala huomauttaa, että ruuan verkkokaupan tilausmäärät ovat nelinkertaistuneet helmikuun tasosta.

"Jo helmikuussa tilausmäärät olivat kaksinkertaistuneet edellisestä vuodesta", hän sanoo.

Kasvanut kysyntä onkin johtanut siihen, että toimitusajat paikoin venyvät. Normaalitilanteessa verkkokauppatilauksen voi tehdä seuraavalle päivälle.

"Isommissa kaupungeissa saattaa mennä yli viikon päähän tai pidemmällekin seuraava vapaa toimitusaika", Rajala kertoo.

Myyntijohtajan mukaan asiaa pyritään korjaamaan sillä, että joka viikko avataan noin 15 uutta verkkokauppaa. Toisaalta myös nykyisin ruokaa verkon kautta toimittavien kauppojen toimitusmääriä kasvatetaan jatkuvasti.

Tilanteen normalisoitumiseen menee Rajalan mukaan arviolta joitain viikkoja.

"Olen itse käyttänyt tällaista vertausta, että ruuan verkkokauppa hyppäsi maaliskuun lopussa viikossa kolme vuotta eteenpäin. Siinä kestää aavistus, että pystymme reagoimaan muuttuneeseen tilanteeseen", hän sanoo.

Jos ruokaa välttämättä verkkokaupan kautta haluaa, myyntijohtaja neuvoo tutustumaan verkossa omalle postinumeroalueelle ruokaa toimittaviin kauppoihin.

"Useammalle paikkakunnalle meillä löytyy useampi toimittava kauppa", hän vinkkaa.

Tulevaisuudessa, kunhan koronasta selvitään, ruuan verkkokaupan suosio tulee Rajalan arvion mukaan vakiintumaan.

"Uskon, että se normaali, johon tämän poikkeustilanteen jälkeen palataan, jää todennäköisesti huomattavasti korkeammalle kuin mitä se oli ennen tätä poikkeustilannetta."

Lue lisää:

Koronavirus lisäsi ruuan verkkokaupan suosiota – näitä tuotteita ostetaan eniten tällä hetkellä

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Särkikalan heikko saanti, alihankkijan konkurssi ja pakkausongelmat veivät lahnajauhelihan kaupoista – sinnikäs yrittäjä selätti ongelmat ja tuote tekee paluun

Finnwatchin tutkija vapautettiin syytteistä Thaimaan korkeimmassa oikeudessa – syytteet liittyivät ananasmehun vastuulliseen tuotantoon

Mansikat kannattaa poimia tai ostaa ripeästi – "On odotettavissa nopeasyklinen mansikkakausi"

Lähiruokatrendi näkyy myös Alkon hyllyllä — heinäkuussa Alko panostaa pientuottajien tuotteisiin