Atrian logo menee uusiksi – brittiläisen toimiston kanssa tehty uudistus alkaa näkyä kuluttajille elokuusta lähtien - Ruoka - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Ruoka

Atrian logo menee uusiksi – brittiläisen toimiston kanssa tehty uudistus alkaa näkyä kuluttajille elokuusta lähtien

Nykyinen logon ollut käytössä vuodesta 1991 lähtien eli lähes 30 vuoden ajan.
Atria Oyj
Atrian uusi logo alkaa näkyä kuluttajille elokuusta lähtien.

Lihatalo Atria uudistaa brändilogonsa. Uudistus alkaa näkyä kuluttajille elokuusta lähtien, kun logo ilmestyy elintarvikepakkauksiin. Nykyinen logo on ollut käytössä vuodesta 1991 lähtien.

Atria kertoo, että logouudistuksen kanssa samaan aikaan uudistetaan pakkausten brändi-ilmettä. Toisin sanoen tilajäljitettävyys, vastuullisuus ja suomalaisuus tuodaan aiempaa selkeämmin esille pakkauksissa.

"Maailman ja brändien muuttuessa on syntynyt tarve modernisoida logoamme brändin arvojen mukaiseksi ja tähän päivään sopivaksi", Atrian Suomen markkinointijohtaja Sanna Päällysaho sanoo tiedotteessa.

Yhtiön mukaan uusi logo viestii aiempaa selkeämmin Atria-brändin arvoja, jotka ovat pitkät perinteet ja sen myötä vahva osaaminen, suomalaiset perhetilat brändin tuotteiden raaka-aineen takana sekä vastuullisuus.

"Se meidän aikaisempi logo oli semmoinen aika vauhdikas ja energinen. Nyt ehkä se on juurevampi eli se näyttää esimerkiksi, mistä olemme kotoisin", Päällysaho kertoo.

Kun modernista logosta siirrytään perinteisempään suuntaan, joku voisi ajatella, ettei Atria haluaisi enää samalla tavoin uudistua. Siitä ei Päällysahon mukaan kuitenkaan ole kysymys.

"Tietysti se uudistuminen tulee montaa kautta, ja logo on yksi elementti siinä. Uudistumista näkyy esimerkiksi tuotteistuksessa ja tavassa kommunikoida", Päällysaho korostaa.

Maaseudun Tulevaisuuden tavoittama Päällysaho ei suostu kertomaan tarkkaa summaa, miten paljon rahaa logouudistukseen on mennyt.

"Onhan tämä tietenkin merkittävä panostus, koska logoa ei uudisteta ihan joka vuosi. Toki tämä logouudistus on sitten todella pitkäikäinen, että kustannukset jakautuvat usealle vuodelle", markkinointijohtaja kertoo.

Vuoden 2019 alussa aloittaneen Ruokaviraston visuaalinen ilme julkaistiin vuonna 2018. Visuaalisen ilmeen rakentamisen hinnaksi tuli tuolloin 58 000 euroa. Päällysahon mukaan Atrian uudistuksen hintalappu on tätä suurempi.

"Kyllä sadoista tuhansista puhutaan enemmän kuin kymmenistä tuhansista, jos on suunnittelua, tutkimusta ja pakkausten uudistamiseen liittyviä kustannuksia", hän valaisee.

Logo toteutettiin yhteistyössä brittiläisen BrandMe-designtoimiston kanssa. Tästä herää kysymys, eikö meiltä Suomesta olisi löytynyt vastaavaa toimistoa. Brittiläisen toimiston palveluiden käyttäminen voi näyttää kyseenalaiselta etenkin siksi, että Atria haluaa korostaa suomalaisuuttaan. Päällysahon mukaan ennen hanketta tehdyssä kartoituksessa oli mukana myös useampi suomalainen yritys. Raha ei ollut hänen mukaansa se asia, joka valinnan ratkaisi.

"Heidän lähestyminen ja tapa tehdä tätä vakuutti meidät", markkinointijohtaja perustelee brittiläisen toimiston valintaa.

Lue lisää:

Uusi Ruokavirasto sai visuaalisen ilmeen – hintalappu lähes 60 000 euroa

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Vain lihatuotteissa saa käyttää lihaan viittaavia sanoja, Ranskan laki sanoo – "makkara" ja "burgeri" eivät kelpaa kasvisruokiin, Sarvamaa peräänkuuluttaa maalaisjärkeä

Koronakevät pani teehuoneen konseptin uusiksi – teen rinnalle tuli lähiruoka

Riihimäen Martinassa on rossomainen meininki – lupsakkaa palveluja ja vaisuja kastikkeita

Söin täällä: Satamaravintolassa kaipaa kotimaista kalaa – ulkomainen leike ei Loviisassa sykähdyttänyt