Ruoka

Suurin muutos Suomen ruokamarkkinoilla on tapahtunut kohti helppoutta, ei lihan käytön vähentämistä, lihatalo kommentoi

Atrian, HKScanin ja Valion käyttämät tutkimukset eivät ennusta yhtä suurta pudotusta kulutukseen kuin tiistaina julkistettu tutkimus.
Jarkko Sirkiä, Lari Lievonen, Jaana Kankaanpää

Suurin ruokaan liittyvä markkinamuutos Suomessa on viime vuosina ollut siirtyminen kohti valmiimpia ja helpompia ruokia – ei lihan kulutuksen väheneminen, tiedottaja Marja Latvala Atrialta toteaa.

Pyysimme muutamia isoja ruokataloja kommentoimaan Vaasan Oy:n IROResearchilla teettämää kyselytutkimusta, joka julkistettiin tiistaina. Sen mukaan 37 prosenttia kuluttajista aikoo vähentää lihan ja 23 prosenttia maidon ostamista torjuakseen ilmastonmuutosta. 9 prosenttia aikoo lopettaa kokonaan lihan ja 5 prosenttia maidon kulutuksen.

HKScanin ja Atrian mukaan lihasta kokonaan luopuneiden tai sen syöntiä vähentäneiden määrä ei ole laskenut tutkimuksen kertomaa tahtia. Yhtiöiden mukaan sen paremmin niiden tuotteiden kysynnässä kuin lihamarkkinoilla ylipäätään ei ole näkyvissä dramaattisia muutoksia.

Yhtiöt kertovat perustavansa näkemyksensä useisiin tutkimuksiin, joista osa on yhtiöiden itsensä tekemiä.

"Lihan kokonaiskulutuksessa ei ole tapahtunut tänäkään vuonna mitään dramaattista muutosta", kertoo Marja Latvala Atrialta.

Sama viesti on HKScanin Suomen lihaliiketoiminnan johtajalla Mikko Järvisellä.

Molemmissa yhtiöissä on nähtävissä koronaepidemian vaikutus. Edullisempien vaihtoehtojen, kuten jauhelihan, myynti on kasvanut. Lisäksi siipikarjanlihan suosio kasvaa kasvamistaan.

”Kuluttajissa on pientä siirtymää kohti asennetta, jossa lihan kulutusta pyritään vähentämään. Muutos ei ajan mittaan kuitenkaan ole ollut läheskään niin suuri kuin julkisesta keskustelusta voisi päätellä”, Latvala sanoo.

”Edelleen on paljon enemmän niitä ihmisiä, jotka eivät aio muuttaa lihan kulutustaan kuin heitä jotka aikovat.”

Valitun ruoan maku, hinta ja terveelliseksi kokeminen tulevat valintajärjestyksessä paljon ennen koettua ympäristönäkökulmaa, Latvala viittaa Atrian teettämiin tutkimuksiin.

Maidon käyttöä vähentävien osuus on tuoreessa tutkimuksessa suurempi kuin Valion aiemmin keräämässä tutkimustiedossa, kuluttajanäkemyksen asiantuntija Jarno Rautio Valiolta toteaa.

"Kysymysmuoto ei kuitenkaan ole sama, joten tulokset eivät ole suoraan vertailukelpoisia."

Raution huomion kiinnitti tuloksissa se, miten kotimaisuus yhdistetään ilmastoystävällisyyteen. "Uskotaan vahvasti siihen, että nimenomaan kotimaisia tuotteita suosimalla voidaan torjua ilmastonmuutosta."

"Kotimaisuuden tärkeys on yleisesti hyvin tiedossa, mutta aiemmin se ei ole yhdistynyt ilmastonmuutoksen torjuntaan yhtä vahvasti", hän toteaa.

Valio ratkoo ilmastohaasteita muun muassa tähtäämällä maidon hiilijalanjäljen nollaamiseen vuoteen 2035 mennessä ja tuomalla markkinoille kasvipohjaisia tuotteita.

Yhtiö viestii vastuullisuushankkeestaan vahvasti.

"Odotamme, että viestintämme avulla tietoisuus kasvaa, ja tiedämme jo ennestään, että ruuan alkutuotanto ylipäätään kiinnostaa kuluttajia", toteaa viestintäpäällikkö Aino Laakso.

Rautio toteaa, että kyselytutkimuksiin vastaa toisinaan se "parempi minä". Käytännössä moni muu asia – hinta, saatavuus, kiire, omat makumieltymykset – saattavat tulla hyvien aikomusten väliin.

"Kokonaisuus ratkaisee, mutta vastuullisuudella on yhä tärkeämpi asema kokonaisuudessa. Tiedämme esimerkiksi vastuullisuuden vaikuttavan vahvasti brändistä pitämiseen, joka puolestaan vaikuttaa suoraan ruokakaupoissa tehtyihin valintoihin."

Uutista korjattu 25.9. klo 15:34 Mikko Järvinen on HKScanin lihaliiketoiminnanjohtaja

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Voi-, lehti- vai torttutaikina? Näin valitset joulutorttuihin oikean valmistaikinan kaupan pakastealtaasta

Söin täällä: Vegaanin painajainen ja lihansyöjän paratiisi? Espoolainen Grilli Toro on pysynyt paikallaan 50 vuotta ja sen pihvilistakin on yhtä vanha – kaikki kymmenet leikkeet, kyljykset, seläkkeet ja fileet ovat kotimaisia

Näin teet pikkujouluihin ja itsenäisyyspäivän kotijuhliin pikku syötäviä helposti

Suomalainen kirjolohen mäti maistuu perinteistä tarkalle sushikansalle – Kalaneuvos solmi lähes miljoonan euron vientikaupan kotimaisesta raaka-aineesta Japaniin