Perjantain 3.12. lehden jakelussa on häiriöitä. Näköislehti ja verkkosisällöt ovat toistaiseksi vapaasti luettavissa.
Ruoka

K-ryhmän trendikatsaus: Suomalaisen ruuan arvostus kasvussa – alkuperämerkittyjen tuotteiden myynti kasvoi vuodessa yli 10 prosenttia

Aiemmin vanhemmat kuluttajat, mutta nyt myös nuoret ja edelläkävijät uskovat suosivansa entistä enemmän suomalaista ruokaa.
Juho Leskinen
Alkuperämerkit ovat suomalaisten tuotteiden vahvuus, sanoo Keskon tavarakaupan johtaja Harri Hovi.

K-ryhmä on kysynyt noin 1 300:lta edelläkävijöiksi luokittelemiltaan asiakkailta, mitkä asiat ovat ensi vuonna nousussa ruokakaupassa.

Yhtenä voimakkaana trendinä nousee suomalaisen ruuan arvostus. Yli puolet vastaajista sanoo arvostavansa suomalaista ruokaa ja suosivansa sitä ja 18–24-vuotiaista jopa 65 prosenttia sanoo näin. Yli puolet pitää lähellä tuotettuja ja vastuullisia raaka-aineita trendikkäinä.

Tavarakaupan johtajan Harri Hovin mukaan aiemmin suomalaista suosivat etenkin vanhemmat kuluttajat, mutta nyt paikallisia tuotteita arvostavat myös nuoret ja edelläkävijät. "Monelle suomalainen ruoka tarkoittaa jopa hyperlokaalia eli suoraan tuottajalta tai paikalliselta kauppiaalta ostettua", Hovi täsmentää.

Hovin mukaan alkuperämerkit ovat suomalaisten tuotteiden vahvuus. Alkuperämerkittyjen tuotteiden myynti oli 10–16 prosenttia suurempaa koronavuoden elo-syyskuussa verrattuna koronaa edeltävään aikaan.

Trendikatsauksen mukaan ihmedieettien aika näyttäisi olevan ohi. Nyt suositaan monipuolista ruokaa, suositaan sesongin tuotteita ja vertaillaan tuotteiden vastuullisuutta.

Uutta on, että elämyksellisinä pidetään valintoja, jotka ovat myös vastuullisia. Todella lähellä tuotetut tuotteet ovat elämyksellisiä, koska tuotteelle saa tarinan ja kasvot, perustelee asiakasnäkemysjohtaja Heidi Junger.

"Aiemmin elämyksellisyys tarkoitti, että joku asia rantautui ulkomailta meille. Mutta kun rinnalle tuo vastuullisuuden, elämyksellisyys on jotain paikallisesti syntynyttä. Suomalaisuuden kietoutuminen vastuullisuuteen muuttaa sitä, mitä pidetään elämyksellisenä", Junger selvittää.

Näiden viiden asian uskotaan lisääntyvän arjessa vuonna 2022:

Arvostan suomalaista ruokaa ja suosin sitä (53 %). Pidän lähellä tuotettuja ja vastuullisia raaka-aineita trendikkäänä (55 %)​.

Uskon noudattavani monipuolista ruokavaliota (54%).

Vertailen ruokakaupassa asioidessa tuotteiden vastuullisuutta (43 %).​

Suosin sesonkienmukaisia tuotteita niiden edullisemman hinnan vuoksi (42 %).​

Ostan ruokaa verkkokaupasta (39 %).

Lue myös:

Japanilainen keittiö, hyperlokaali ruoka, yhteisöllinen syöminen – tunnetko jo nämä ruokatrendit?

Löytyvätkö nämä tuotteet ostoskoristasi? K-ryhmä listasi ensi vuoden 15 nousijaa

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ruotsalainen joulukinkku noussut hittituotteeksi Lidlissä – Kesko: "Yksittäisissä kaupoissa voi olla tuontikinkkuja myynnissä"

S-ryhmä kertoi, että kaikki sen joulukinkut ovat kotimaisia – verkkokaupasta löytyy kinkkuja saksalaisesta lihasta, SOK vastaa: "Tarkoitimme tuoresuolattuja ja pakastettuja"

"Tuontiliha on irvokkuuden huippu" – MTK:n Marttila ja tuottajat ihmettelevät, miksi kauppa tuo halpoja kinkkuja ulkomailta

Suonenjoen mansikalle haetaan EU:n nimisuojaa