Japanilainen keittiö, hyperlokaali ruoka, yhteisöllinen syöminen – tunnetko jo nämä ruokatrendit?
Tämän päivän pieni alku voi olla tulevaisuuden valtavirtaa.
Sushia löytyy nykyisin joka puolelta Suomea, mutta myös muunlaiselle japanilaiselle ruualle ennustetaan suosiota. Kuva: Jaana KankaanpääVastuulliseen kuluttamiseen erikoistunut viestintätoimisto Sugar on listannut tulevaisuuden ruoka- ja juomatrendejä.
Sugarin mukaan japanilainen keittiö on nousussa ravintolamaailmassa. Enää se ei tarkoita vain sushia, vaan kansa oppii siemailemaan sakea, hörppimään miso-keittoa ja juomaan kuplateetä. Amsterdamissa syödään jo pizzaa misolla.
Japanilaisia ruokia opetellaan valmistamaan Suomesta saatavilla raaka-aineilla. Suomalainen startup Umami Nordic hyödyntää sivuvirtatuotteita luodessaan japanilaiselle keittiölle tyypllistä umamin makua.
Sugar ennustaa yhteisöllisen ruokailun nousua, kun yhteen saa taas kokoontua. Ruokakerhoista tulee suosittuja, ja perheet perustavat ruokarinkejä ja kokoontuvat vuoroiltoina koteihin syömään arkiruokaa.
Alkoholittomien juomien myynnin kasvu on ollut ripeää – seuraavaksi Sugar ennustaa kofeiinittomien juomien suosion nousua. Niiden valikoima kasvaa voimakkaasti.
Myös vihreälle ja valkoiselle teelle povataan menekkiä.
Keinotekoista lihaa Sugar pitää jo uutena normaalina, samoin vaihtoehtoja maidolle ja munille.
Teollisuuden sivuvirtatuotteita ja hävikkiä hyödynnetään yhä enemmän. Kaupunkien tyhjää tilaa käytetään vertikaaliviljelyyn. Hyperlokalisaatio tarkoittaa, että ravintoloilla on omia puutarhoja, joista ne saavat raaka-aineita.
Elintarviketeknologia kehittyy huimaa vauhtia ja ruokaa voidaan skannata ja optimoida yksilöllisiin tarpeisiin. Ruuan terveysvaikutuksiin kiinnitetään entistä enemmän huomiota.
Vedestä tulee luksustuote, kun vesikriisi uhkaa yhä useampaa maata.
Lue myös:
Löytyvätkö nämä tuotteet ostoskoristasi? K-ryhmä listasi ensi vuoden 15 nousijaa
Ruokakaupoissa näkyvät nyt nämä kolme vahvaa trendiä – S-ryhmä avaa myyntilukujaan
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
