Ruoka

Mikä on veganuary? Kasvisruuan myynti lähtee laukalle juuri tiettynä aikana vuodesta

Pelkästään kasvispohjainen vegaaniruoka lisää suosiotaan erityisesti pääkaupunkiseudulla.
Juha ROININEN / EUP-IMAGES
Tammikuu on suosittu kuukausi kasvisruuan lisäämiseksi lautaselle.

S-ryhmä on mukana tammikuun Vegaanihaasteessa, joka kannustaa kokeilemaan kasvisruokaa kuukauden ajan.

"Useiden vegaanisten tuotteiden myynneissä on havaittavissa selkeä piikki tammikuun aikana”, sanoo päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta. Oksan mukaan S-ryhmä haluaa innostaa ihmisiä kokeilemaan uudenlaisia tuotteita ja tehdä ilmastovalinnat helpoiksi asiakkaille.

S-ryhmä aikoo kasvattaa vegaanisten tuotteiden valikoimaa. Se on asettanut tavoitteeksi, että vähintään 65 prosenttia S-ryhmän myymästä ruuasta on kasvipohjaista vuonna 2030.

Oksan mukaan kasvipohjaisten tuotteiden käyttö on viime vuosina kasvanut huomattavasti ja myös valtavirtaistunut.

Esimerkiksi kasviproteiinituotteiden myynti kasvoi S-ryhmän ruokakaupoissa neljänneksen maaliskuun 2020 ja syyskuun 2021 välisenä aikana verrattuna vastaavaan aikaan vuotta aiemmin. Kauraruokajuomien myynti kasvoi 58 prosenttia samana ajanjaksona. Erityisen voimakasta vegaanisten tuotteiden kysynnän kasvu on pääkaupunkiseudulla.

Kesko oli viime vuonna mukana Lihattomassa lokakuussa. Kaupparyhmä kannustaa asiakkaitaan lisäämään kasvisten käyttöä monin tavoin.

"Liityimme vuonna 2017 mukaan ravitsemussitoumukseen antamallamme kasvissitoumuksella, jolla kannustettiin asiakkaita lisäämään kasvisten käyttö muun muassa vegehyllyjen ja kasviskampanjoiden avulla. Asetimme tällöin tavoitteeksi, että vuoteen 2020 mennessä vegehylly löytyy vähintään 400 K-ruokakaupasta", Inka Karjalainen kertoo Keskon viestinnästä.

"Tavoite saavutettiin jo vuonna 2018. Nykyään kasviproteiinituotteet kuuluvat jokaisen ruokakauppaketjumme ketjuvalikoimiin. Järjestimme viime vuonna 459 (2020: 313) kasviskampanjakokonaisuutta, joissa kampanjatuotteiden lukumäärä oli 1 324 (2020: 1 209) kasvistuotetta."

K-ryhmä lanseerasi viime vuonna Karjalaisen mukaan yhteensä 51 hedelmä- tai vihannesuutuutta. Täysin vegaanisia Pirkka-, Pirkka Parhaat ja K-Menu-tuotteita on yhteensä noin 190, joista kymmenen lanseerattiin viime vuonna.

Lidlin tiedottaja Riikka Peltomäki kertoo kasvipohjaisen ruuan olleen viime vuosien aikana tasaisessa nousussa.

"Tammikuussa on havaittavissa selkeä piikki kasvis- ja vegetuotteiden kysynnässä. Vietämme veganuarya, jonka tavoitteena on kannustaa kokeilemaan kasvisruokaa tai vegaanista elämäntapaa."

Lidl haluaa nostaa esiin kasvipohjaisia ja vegaanisia vaihtoehtoja, sesongin vihanneksia ja hedelmiä sekä kotimaisia marjoja. Kasvistuotteiden menekki painottuu muuta maata enemmän Etelä-Suomeen.

Lue myös:

Euroopan kasviproteiinituotteiden suosio kasvaa – ei vielä syrjäytä lihaa lautasilta

Turun keskusta vastasi aloitteella turkulaisvaltuutettujen kasvisruoka-aloitteeseen – käytettävä lähituotettua lihaa, kalaa ja kasviksia

Aiheeseen liittyvät artikkelit

"Surullista, ettei puhuta kotimaisen ruuantuotannon puolesta", lippukunnanjohtaja sanoo – Suomen Partiolaisten kasvisruokalinjaus nosti väittelyn puolesta ja vastaan

THL: Ruokaravintolat voisivat olla jopa puoleenyöhön auki – baarien ja yökerhojenkin rajoituksia voi ehkä höllätä, jos terveydenhuollon kuorma on keventynyt

Oatlyn mainoksia poistettiin Britanniassa harhaanjohtavien väitteiden takia – liioitteli maidon ja lihan tuotannon päästöjä

Fazerkin rynnistää kasvipohjaisten tuotteiden markkinoille – Willja-tuoteperheen perustana suomalainen kaura