Luomu kitkuttelee kysynnän ja tuonnin paineissa
Luomu on raivannut tilaa ruokapöydissä parikymmentä vuotta. Luomumarkkina kasvaa tänä vuonna arviolta vain parisen prosenttia.Luomun osuus kaikkien elintarvikkeiden myynnistä Suomessa on noin 1,6 prosenttia eli 215 miljoonaa euroa, josta kotimaisen tuotannon osuus on kaksi kolmannesta. Kasvaneeseen luomuelintarvikkeiden kysyntään vastataan tuonnilla, sillä kaikkea ei kotimaasta saa.
Luomumarkkina kasvoi viime vuonna kuutisen prosenttia, mutta tänä vuonna kasvuksi arvioidaan parisen prosenttia.
”Laskin, että luomuviikolla Stockmannin mainoksessa puolet luomusta oli tuontituotteita”, sanoo tutkija Kauko Koikkalainen Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksesta (MTT).
Hänen mukaansa kotimainen luomu menestyy parhaiten maidon kaltaisissa volyymituotteissa, joissa hinta on lähellä tavanomaista.
Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila allekirjoittaa näkemyksen.”Maitoakin enemmän kananmunat ovat olleet kuluttajien suosiossa, ja luomuna myydään yli 10 prosenttia.”
Hänen mukaansa eniten luomutuontia kasvattavat vihannekset ja hedelmät, esimerkiksi luomubanaani.
”Lisäksi luomussa on erikoisempia tuotteita, kuten soija, pähkinät, pavut, pastat ja öljyt, joita ei meillä tuoteta. Toisaalta taas täällä tuotetusta luomukaurasta viedään 80 prosenttia. Kotimaassa luomuleipä ei ole saavuttanut ansaitsemaansa asemaa.” Kottila kuvailee.
Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran syyskuun tietojen mukaan luomuviljelijöitä ja jalostajia on entiset noin 4 300, mutta tilakoko on kasvanut keskimäärin parilla hehtaarilla. Luomupeltoalan osuus nousut 10 prosentin tuntumaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

